Vi är alla bröder

Säckar
Foto: Kimberly Petersen

FLORENS, ITALIEN – Att känna självsäkerhet och tillhörighet är en ovärderlig lyx som sällan förunnas flyktingar. I juli 2017 hjälpte LDS Charities en katolsk välgörenhetsorganisation, CARITAS, i deras arbete med att ge flyktingar i Florens den lyxen. Äldste Tom och syster Anita Herway, välfärdsmissionärer som leder LDS Charities arbete i Italien, kontaktades för att hjälpa till med projektet.

CARITAS i Florens tar hand om runt 650 asylsökande flyktingar i mottagningscenter runt om i staden. 85% av flyktingarna är unga män mellan 18 och 30 år. Enligt de som ansvarar för dessa center är integrationen svårt och det uppstår ofta spänningar på grund av skillnader i språk, kultur och religion. Deras enda gemensamma band är kärleken till fotboll. ”När de spelar fotboll är de alla bröder”, säger äldste Herway. När CARITAS såg denna gemensamma nämnare föreslog de ett projekt varigenom två lag organiserades i centren. De hoppades att det skulle skapa möjligheter för de unga männen att arbeta tillsammans, umgås och spela i lokala ligor. Dessutom menar CARITAS att de relationer och färdigheter de får blir viktiga för deras integrering.

För att hjälpa de unga männen att stärka självförtroendet bidrog LDS Charities med pengar till att köpa uniformer, skor, väskor och utrustning som flera spelare kan använda i centren i många år. CARITAS ordnade med en fotbollsplan och schemalade lagen så att de kunde spela i lokala ligor.

I oktober 2017 deltog äldste och syster Herway i en ceremoni i Jesu Kristi kyrkas möteshus i Florens för att fira lagens integrering. Enrico Morelli, en lokal medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, organiserade ceremonin. ”Vi gick fram till möteshuset i San Lorenzo”, säger äldste Herway, ”och innan vi kom in hälsades vi välkomna av ärkebiskopen av Florens; pastorn i den lokala församlingen; chefen för CARITAS i Florens; biskopen för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, Marco Ferrini; president Ianni, andre rådgivare i presidentskapet för Florens stav, samt andra medlemmar i CARITAS.

Syster Herway noterade vilken positiv upplevelse det var: ”Det var inspirerande att se två religiösa grupper samarbeta för att stötta de här flyktingarna. Alla var jämlikar och vi var så tacksamma över att få vara en del av det här.” Om Morelli tillade hon: ”Det är så underbart när lokala medlemmar engagerar sig. Det gör en enorm skillnad att ha etablerat starka relationer med lokala ledare. Vi är väldigt stolta över dem och glada att få umgås med dem.”

När äldste och syster Herway gick in i kapellet var de glada över att se båda fotbollslagen stolt uppställda i sina uniformer med LDS Charities-märken på ärmarna och CARITAS-märken på brösten. ”Det gjorde starkt intryck på oss”, säger äldste Herway. ”Det lyste om dem alla och de var så stolta. Senare fick jag veta att de inte vunnit en enda match, men de brydde sig inte. Med de nya uniformerna och den nya utrustningen kände de sig enade.”

Ärkebiskopen, chefen för CARITAS och president Ianni talade under ceremonin. ”Det här var en minnesvärd stund”, säger äldste Herway om händelsen. ”Det här är första gången som den katolska kyrkan och Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har samarbetat med ett sådant projekt i Florens. Det är också första gången som vi personligen har samarbetat med CARITAS toppskikt. Vi har utvecklat starka band med dem alla när vi har gett de här unga flyktingarna resurser att hantera sina konflikter, bygga upp självförtroendet och integreras i samhället.”

LDS Charities fortsätter att samarbeta med CARITAS för flyktingintegration. Just nu arbetar de med att starta musik-workshops i centren för att ge flyktingar möjlighet att göra framträdande för och interagera med andra i kommunen.