Vi ska agera, inte bara reagera

”Vi ska agera, inte bara reagera”

Förväntningarna var stora när unga vuxna från när och fjärran tog sig till ett fullsatt Gubbängens kapell i Stockholm en kväll i september 2014 för att lyssna till en av kyrkans apostlar, äldste David A. Bednar.

Äldste Bednars hustru Susan var också på plats liksom äldste Patrick Kearon (förste rådgivare i områdespresidentskapet för Europa) och hans hustru Jennifer Kearon samt äldste Ingvar Olsson (områdessjuttio) och hans hustru Barbro Olsson.

En av de närvarande, Noomi Förnes, Gubbängens församling, likt många andra, förklarade att hon valde att delta i detta möte för att bli undervisad och upplyft, samtidigt förväntade hon sig inte att få höra något som inte hört förut. Vilken tro på andliga uppenbarelser detta visar! Unga vuxna är villiga att komma med inställningen att evangeliet är och alltid kommer att vara detsamma, men den Heliga Anden är där för att göra det mer personligt och applicerbart för oss beroende på livssituation och behov.

Äldste Bednar lyckades uppfylla dessa förväntningar. Han visade oss hur man kan betjäna ett fullsatt kapell på ett sätt som får alla att känna sig involverade och upplyfta på en personlig nivå.

Äldste Bednar valde att be paren Olsson och Kearon samt sin hustru Susan Bednar att inleda med korta vittnesbörd. Resten av tiden fick de församlade ställa frågor som han själv, eller med hjälp av de övriga på förhöjningen, besvarade. Det hela fungerade som en panelutfrågning eller ett råd.

Att undervisa på detta sätt var ett väldigt intressant och uppskattat koncept. Josef Kääriä, Sundsvalls gren, tyckte det var betryggande att höra frågor från andra människor i liknande situationer som han själv befinner sig i och fann styrka i att känna enighet med medlemmar Norden över.

Äldste Bednar undervisar ofta i sina tal att vi bör agera istället för att bara reagera.  Det vill säga att vi ska handla för att få saker att hända och inte bara förvänta oss välsignelser eller resultat, utan rätt sorts ansträngning från vår sida. Man skulle kunna säga att detta var temat även denna kväll.

Han bjöd som sagt in oss till att ställa frågor och han ville att vi skulle ställa inspirerade frågor som kom till oss där och då av Herren. Han ville att vi skulle agera på de känslor vi fick just under detta möte. Han ville att vi skulle vara vakna och alerta för andens maningar för att kunna lära oss det som Herren ville att vi skulle lära oss just ikväll. Detta satte lite press på de som ställde frågorna, med det hindrade inte deltagarna från att ställa många aktuella och inspirerande frågor som vi alla kunde lära av.

UEV_Bednar_648x452.jpg

En ung vuxen från Finland som fick komma fram och ställa en fråga till äldste Bednar under mötet i det fullsatta kapellet. (Foto av Helena Österlund)

En av frågorna var hur vi kan använda oss av Kristi nåd och försoning för att få styrka i vardagen. Svaret var väldigt talande för hela upplevelsen av detta möte. Äldste Bednar förklarade att han inte kan ge oss svaret på frågan, men han kunde visa vägen till hur och var vi kan finna svaret själva. Han uppmanade oss att gå hem och studera Mormons bok och leta efter fraser såsom ”styrkta av Herren”. Han lovade att svaret då kommer komma till oss, om vi agerar/handlar efter denna enkla uppmaning.

Alla svar på frågorna var i likhet med detta. Han gav inte ett svar utan en inbjudan och förklarade utlovade välsignelser. Han visade verkligen att evangeliet måste levas och upplevas för att kunna göra nytta.

Den avslutande delen av mötet var också väldigt intressant då han ville höra vad vi lärt oss av upplägget av brasaftonen. Han ville i princip låta oss undervisa oss själva om varför det är viktigt att ställa frågor och handla tillsammans i råd. Det finns ingenting som apostlarna gör som vi inte kan lära oss av, även om det bara är hur de väljer att lägga upp en brasafton för att få ut så mycket av den som möjligt.

De som kom dit hade rätt i sina förväntningar. Vi hörde egentligen inget nytt, det var inga nya doktriner som avslöjades, men anden var där och undervisade oss på sätt som vi inte har upplevt förut. Det var en upplyftande stund för alla närvarande.

Det mest kraftfulla var då han avslutade med sitt vittnesbörd i kraft av sitt apostoliska ämbete och lät oss veta att Jesus Kristus lever och att Mormons bok är sann.

Apostlar och profeter finns idag, låt oss lyssna till dem och lyda deras maningar, det kommer resultera i mer lycka och frid.

Bednars_Kearons_Olssons_Karlssons_648x452.jpg

Fr.v. äldste David A. Bednar, Susan K. Bednar, Jennifer Kearon, äldste Patrick Kearon, Barbro Olsson, äldste Ingvar Olsson, Katarina Karlsson samt Carl-Axel Karlsson (förste rådgivare i stavspresidentskapet för Stockholms stav). Alla samlade utanför Gubbängens kapell. (Foto av Helena Österlund)