Välsignelserna av Söndagsskolan varje vecka

Lär dig mer om hur medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga dyrkar Gud på söndagarna

Latter-day Saints believe that gathering together to worship in Sunday School is an important part of Sunday church services.
Sista dagars heliga tror att gemensam gudsdyrkan i Söndagsskolan är en viktig del av söndagens gudstjänst.

Medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga tror att Söndagsskolan är en viktig del av söndagens möten. För sista dagars heliga är Söndagsskolan ett tillfälle då de får studera Guds ord, bygga upp varandra och lära och tillbe tillsammans.

Hur fungerar Söndagsskolan på kyrkans möten?

Sista dagars heligas Söndagsskola hålls varannan söndag i ungefär 45 minuter. Alla medlemmar i kyrkan som är 13 år och äldre tillhör Söndagsskolan (se Allmän handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga). Söndagsskolan hålls vanligtvis efter sakramentsmötet, det viktigaste söndagsmötet för sista dagars heliga. För det mesta går ungdomar och vuxna i olika söndagsskoleklasser för att lära sig på ett sätt som bäst passar deras åldersgrupper (se Allmän handbok).

Vad händer under Söndagsskolan?

Vuxna är välkomna att delta i en av flera söndagsskolelektioner som vanligtvis ges under kyrkomötena. Många vuxna väljer att gå kursen Evangeliets lära, en söndagsskoleklass med fokus på studier av sista dagars heligas skrifter, inklusive Bibeln och Mormons bok. En del församlingar erbjuder Evangeliets principer, en kurs som fokuserar på att undervisa om grundläggande evangeliesanningar, och andra valfria kurser som Relationer i äktenskapet och familjen.

Under söndagsskoledelen av mötena i Jesu Kristi kyrka håller en lärare vanligtvis en lektion han eller hon förberett med hjälp av en lektionsbok som kyrkan tillhandahåller. Klassdeltagarna uppmuntras även att dela med sig av tankar och insikter relaterade till lektionsämnet från sina personliga studier av skrifterna. Klassdeltagarna ber vanligtvis tillsammans och kan sjunga en psalm vid Söndagsskolans början och slut.

Söndagsskolan tillses av ledare i kyrkan både på lokal och världsomfattande nivå. Kyrkans ledare på lokal nivå organiserar ett presidentskap i Söndagsskolan som ser över undervisningen och studierna i församlingarna (se Allmän handbok). På samma sätt organiserar kyrkans ledare på världsomfattande nivå ett Söndagsskolans generalpresidentskap för att tillse kyrkans söndagsskolor och undervisningen och studierna av evangeliets lära runt om i världen (se ”Kyrkans generalorganisationer” [General Auxiliaries], churchofjesuschrist.org).

Hur kan jag få veta mer?

Gå till KomTillKristus.org för att få veta mer om hur medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga dyrkar Gud på söndagarna eller för att ta reda på hur du kan delta i en gudstjänst där du bor.