Vad ska vi göra för hans skull?

Vad ska vi göra för hans skull?

Äldste Russell M. Nelson
De tolv apostlarnas kvorum
 
Nelson_200x250.jpg


De tolv apostlarnas kvorum

Ett av de viktigaste av alla skriftställen finner vi i Matteus 28:6, ”Han är inte här. Han har uppstått.” Dessa ord från himmelska budbärare vid en tom grav förkunnade att Herren Jesus Kristus hade övervunnit döden genom sin försoning och uppståndelse. Senare visade han sig för sina apostlar och gav sina efterföljare befallningen att förkunna för världen att han lever.

”Som efterföljare till Herren Jesus Kristus i dessa senare dagar har vi också ålagts att vittna om verkligheten i Frälsarens  försoning och uppståndelse.

Den här påsken ger oss alla en personlig möjlighet att upptäcka hans offer, ta till oss hans lärdomar och dela hans glädje.

Upptäck hans offer

Upptäck hans offer

Under den första påsken för två tusen år sedan led Herren ohygglig smärta i Getsemane och på korset när han tog på sig hela människosläktets synder och smärta. Förråd av en som han kallat sin vän greps han, gisslades, hånades och korsfästes.

Frälsaren själv har lärt att hans stora offer hade en avsikt:

”Ty se, jag, Gud, har lidit detta för alla, för att de inte skall behöva lida om de omvänder sig.

Men om de inte omvänder sig måste de lida liksom jag.

Detta lidande fick mig, ja, Gud, den störste av alla, att skälva av smärta och blöda ur varje por samt lida till både kropp och själ – och jag önskade att jag inte skulle behöva dricka den bittra kalken och rygga –

dock, ära vare Fadern, och jag drack och fullbordade mina förberedelser för människobarnen.” (L&F 19:16–19)

Som vi upptäcker genom målmedvetna studier under bön, kan den Helige Anden undervisa och vittna för oss om försoningens eviga betydelse.

Ta till dig hans lärdomar

Ta till dig hans lärdomar

Med den insikt som kommer av att upptäcka kraften i hans försoning, frågar vi oss liksom judarna i det gamla Jerusalem: ”Vad skall vi göra?” Aposteln Petrus sa åt dem att döpas. ”De som då [med glädje] tog emot hans ord döptes” (se Apg. 2:37–41). På samma sätt behöver vi ta till oss Frälsarens undervisning.

Ja, att ta till oss hans lära – och hjälpa andra göra det – är dessa de sista dagarnas stora verk. Det är därför vi har missionärer. Det är därför vi har tempel – för att ge försoningens fulla välsignelser till trofasta Guds barn. Det är därför vi handlar efter vår egen kallelse från Herren. När vi betänker hans frivilliga försoning, överskuggas helt varje känsla av uppoffring från oss av en känsla av djup tacksamhet för förmånen att få tjäna honom.

Dela hans glädje

Dela hans glädje

Under sin korta tid på det västra halvklotet såg Frälsaren att nephiterna hade sett hans offer och tagit till sig hans lära, och han sa till dem: ”Välsignade är ni för er tros skull.  Och se, nu är min glädje fullkomlig” (3 Nephi 17:20). När vi följer det här mönstret att upptäcka kraften i Frälsarens försoning och ta till sig hans lära, upplever vi den glädje som kommer av att försöka bli mer lika honom. När vi gör det, vill vi helt naturligt dela vår glädje med dem vi älskar och inbjuda dem att upptäcka hans offer, ta till sig hans lära och dela hans glädje.

För att dela påskens glädje, besök http://Han Lever.mormon.org och se en mäktig video och dela ditt vittnesbörd om Frälsaren genom sociala media med hashtaggen #EftersomHanLever.

Liksom de himmelska budbärarna i tidens mitt förkunnar även vi: ”Han är inte här. Han har uppstått.” Han lever. Och eftersom han lever kan vi också känna ”frid i den här världen och evigt liv i den kommande världen” (L&F 59:23).