Upplyftande påskkonsert i Stockholms stav

”Han lever min Förlossare” sjöng församlingen tillsammans med kören när Stockholms stavs Påskkonsert i Gubbängen avslutades. Texten och musiken till psalmen fick stå som kvällens sista vittnesbörd om Frälsaren efter att en lång rad sådana framförts i både sång och tal.

Kapellet var fullsatt av Stockholms stavs medlemmar och vänner som samlats för att påminna sig om påskens verkliga budskap. Under ledning av Amanda Nilsson, musikordförande i Stockholms stav, har de senaste konserterna i Stockholms stav blivit välbesökta sådana. Hon har i enlighet med stavens tema för 2015 ”Sträck ut din hand och rädda din nästa” sett till att det funnits inbjudningar för medlemmar att dela ut samt en öppenhet i arrangemanget så att alla närvarande ska kunna känna sig både inkluderade och upplyfta. Inte minst har hon med glöd och engagemang skapat en mångfald i nummer och talang, för att försäkra sig om att musiken som framförs håller hög kvalitet och inbjuder Anden. Det både märks och känns för oss som närvarar att musiken inbjuder oss att komma till Kristus.

Amanda Nilsson, musikordförande i Stockholms stav (till höger) tillsammans med sin medhjälpare Beata Näslund. (Foto av Gunilla Olsson)
Paskkonsert_Sthlm_stav_640_452.jpg

Jakob Hagman, president i Stockholms stav, skrev då stavens tema för 2015 kommunicerades till medlemmarna: ”- Jag ställer samma fråga som vår profet president Thomas S. Monson ställde till oss under generalkonferensen 2001: ’Vem kommer att lämna bekvämligheten i våra hem och familjer och sätta sig i livbåtarna och hjälpa till i detta räddningsarbete?’ Min önskan och bön är att vi tillsammans gör vår del i att sträcka ut vår hand och rädda vår nästa.”

Stavspresident Jakob Hagman var en av alla de som sträckte ut sin hand för att bidra till konserten. Tillsammans med sin hustru Maria och deras tre barn sjöng de sången ”Vänd dig till Herren”. (Foto av Gunilla Olsson)
Hagmans_640_452.jpg

Det är fantastiskt att i två koncentrerade timmar se medlemmar villigt dela med sig av sina musikaliska talanger, och samtidigt följa uppmaningen att sträcka ut sina händer till den blandade skara som kommit för att lyssna. Inte bara de röster vi hörde utan de duktiga kvinnor, Nancy Bertilson och Catrin Johansson, som generöst ackompanjerade nummer efter nummer som församlingen var med och sjöng.

Ja, visst var det många  som tillsammans såg till att konserten blev av och lyckad, och Amandas händer dirigerade oss tryggt genom denna upplyftande kväll. En kväll som hjälpte oss att komma till Kristus.