Unga kvinnors ledare har ett nytt sätt att kommunicera med olika delar av världen

Syster Bonnie Oscarson, president för Unga kvinnor i världen, berättar att det nu finns styrelsemedlemmar i Unga kvinnor från olika delar av världen. De tillför sina tankar och förslag via Internet under deras rådsmöten. Under många år har det varit naturligt att generalpresidentskapet har rest ut i världen en eller två gånger om året för att på plats informera sig om behoven i olika världsdelar. Till exempel besökte syster Oscarson själv Japan och Korea under april månad tillsammans med Hjälpföreningens generalpresident Linda Burton.

Alla generalpresidentskap har styrelsemedlemmar som gör ”grovjobbet” och dessa har fram tills nu varit bosatta i Salt Lake City med omnejd. ”Jag och mina rådgivare har känt att vi behöver agera på ett nytt sätt”, berättar syster Oscarson, ”och efter att ha talat med många av prästadömets rådgivande och fått många råd och mycket hjälp, använder vi oss nu av videokonferenser för att kunna få del av behoven i de olika länderna. Vi känner till exempel att vi behöver titta på om Unga kvinnors lägerbok behöver göras om, de unga kvinnorna i Afrika behöver ju inte lära sig att göra upp en eld. De kanske behöver lära sig något annat. Men det är något vi arbetar på just nu och det kan ta sin tid.”

Eftersom hon själv levt i Sverige i 6 år känner hon väl till vilka svårigheter kyrkans unga kvinnor har i de nordiska länderna. ”Många gånger är de ensamma medlemmar i skolan, de utsätts för mycket grupptryck från sina kamrater. Jag har också märkt att de är mycket talangfulla och har många möjligheter som inte alla unga kvinnor har”, säger syster Oscarson. ”Men det är lätt att bli distraherad! Vi behöver hjälpa varandra att leva upp till förbunden.”

Hon framhåller också fem viktiga saker som de kan påminna varandra om:
- Be minst två gånger om dagen.
- Läs skrifterna varje dag.
- Kom till kyrkan och ta del av sakramentet.
- Hjälp till i din familj.
- Ha templet i fokus. Åk dit och utför ställföreträdande dop så ofta du kan.

Syster Oscarson skickar sina varmaste hälsningar till alla unga kvinnor i Sverige. ”Ni kommer alltid att ha en plats i mitt hjärta. Och jag uppmanar er att göra något varje dag som hjälper er att hålla er nära er himmelske Fader.”

Alla nya styrelsemedlemmar inbjöds till generalkonferensen i oktober 2014, men annars får de under rådsmötena framföra sina åsikter via Internet. I ett särskilt rum med ett bord där alla har tillgång till en mikrofon kan de med hjälp av två stora TV-skärmar rådgöra med systrarna ute i världen.

”Här brukar vi träffas klockan sex på morgonen, den enda tid då alla är vakna samtidigt”, berättar syster Bonnie Oscarson, Unga kvinnors generalpresident. Våra styrelsemedlemmar deltar i mötet med hjälp av internet och två stora TV-skärmar.”(Foto av Birgitta Wennerlund)
Syster_Oscarson_648_452.jpg

”Styrelsemedlemmarna har ingen myndighet, de finns där som vår förlängda arm och är till för att hjälpa oss fylla behoven i just deras länder. De ser och de hör och berättar för oss vad som fungerar och inte fungerar”, förklarar syster Oscarson. ”Det tog ett helt år att finslipa organisationen och kanske vi aldrig får tillfälle att träffas igen, men med dagens teknik går det bra ändå.”

Styrelsemedlemmarna ingår också i olika kommittéer. ”En kommitté arbetar med lägerhandboken, en annan med ”Kom följen mig”-programmet, en annan med ledarskapsträningen, en med programmet för personlig utveckling och så vidare. De är en stor tillgång för oss!”, säger en tacksam syster Oscarson.

Syster Oscarsons och hennes rådgivare Carol F. McConkies och Neill F. Marriotts kontor ligger i Hjälpföreningens hus strax intill Temple Square och kyrkans 26 våningar höga kontorshus i Salt Lake City. Det är en vacker byggnad med många bilder och föremål som vittnar om tidigare systrars hängivna tjänande. Och nu har Unga kvinnors organisation tagit steget ut i världen med styrelsemedlemmar från bland annat Sydafrika, Brasilien, Japan, Peru och USA.

Även jag känner mig tacksam när jag lämnar syster Oscarson. Tacksam för kyrkans underbara organisation och för alla systrars trofasthet och tjänande världen över, och tacksamhet för möjligheten att få komma till Salt Lake City än en gång och få se och känna hur Anden leder oss, så att vi med Guds hjälp kan klara de olika uppgifter som anförtrotts just oss