Tre nya bisopsråd när gränserna drogs om i Stockholm

Tre nya biskopsråd när gränserna drogs om i Stockholm

Söndagen den 1 februari 2015 hölls ett gemensamt förlängt sakramentsmöte för de fyra stockholmsenheterna i Stockholms stav, Täby, Jakobsberg, Gubbängen och Stockholm. Att det skulle bli förändringar meddelades redan i inbjudan till mötet och spekulationerna var många.

Stavspresident Jakob Hagman gav en kort bakgrund för hur stavspresidentskapet noterat församlingarnas förändring över tid, hur vissa enheter haft kraftig tillväxt när andra haft utflyttningar. Det tillsattes en arbetsgrupp med uppgiften att se över eventuella förändringar för en bättre balans för samtliga berörda enheter.

Utifrån deras rekommendation fördes sedan en dialog med de berörda biskoparna och Hjälpföreningens presidentsskap i staven, innan slutligen ett förslag lades fram och godkändes av kyrkans huvudkontor i Salt Lake City.

Gubbängens församling fortsätter att mötas i Gubbängens kapell och behåller alla sina medlemmar, samt får flytta gränsen aningen norrut så att den omfattar även Södermalm och de medlemmar som bor där.

Stockholms församling flyttar sina möten till Täby kapell och sina gränser ett stort kliv norrut. Den nya gränsen går precis sydväst om kapellet och fortsätter norrut ända till väg 265. Därmed blir det ett antal av Täby församlings tidigare medlemmar som numera tillhör Stockholms församling istället.

Täby församling blir en lite mindre enhet än tidigare och ryms förhoppningsvis bättre i sitt kapell på så vis. Deras nykallade biskop Gleissman uttryckte det väl när han önskade att ökat bänkutrymme skulle göra rum för andra och att de skulle uppleva samma utrymme i sina hjärtan för att välkomna fler, men också för att bättre se varandra och församlingsmedlemmarnas individuella behov.

Jakobsbergs församling är den enda av de berörda församlingarna som behåller sitt nuvarande biskopsråd. De får sällskap av fler när gränserna flyttas så att hela Sundbyberg nu tillhör Jakobsbergs församling, medan Ulriksdal framöver tillhör Stockholms församling.

När gränserna var meddelade och förändringarna stod klara fick mötesdeltagarna i Gubbängen, Stockholm och Täby församlingar ställa sig upp församlingsvis och tacka av sina nuvarande biskopsråd och rösta in de nykallade.

Gubbängens församlings nya biskopsråd fr.v. Hans Henretta 1:e rådgivare, Kristian Hahne biskop, Dennis Balck 2:e rådgivare. (Foto av Gunilla Olsson)
gubbangen_biskopsrad_648_452.jpg

Stockholms församlings nya biskopsråd fr.v. Uwe Siebke biskop och Eduardo Cordova 2:e rådgivare. På fotot saknas 1:e rådgivaren Michal Layne. (Foto av Gunilla Olsson)
Stockholms_biskopsrad_648_452.jpg

Täby församlings nya biskopsråd fr.v. Daniel Aspelin 1:e rådgivare, Henrik Gleissman biskop, Johan Strandman 2:e rådgivare. (Foto av Gunilla Olsson)
Tabybiskopsrad_648_452.jpg

Efter alla praktikaliteter följde ett härligt möte där nykallade biskopar, deras fruar och hela stavspresidentsskapet gavs möjlighet att ge sin syn på förändringarna, blicka framåt och vittna om känslan för sina kall.

En andlig fest följdes av en smörgåstårtefest arrangerad av Victoria Siebke med god hjälp av andra medlemmar i Täby. Både den närvarande Anden, gemenskapen och överflödet av god smörgåstårta gav medlemmarna anledning att mingla i timmar efter mötets slut.