Taklagsfest för den nya kyrkobyggnaden i Handen

Möteshuset för Handen och Vendelsö församlingar är på god väg att färdigställas. En ruggig eftermiddag samlades ett 20-tal hantverkare, arkitekter, projektansvarig och några medlemmar för en taklagsfest för att fira att taket är på plats.

Jens Maschke från Tyskland, medlem i kyrkan och projektansvarig, hälsade alla välkomna. Han inledde med att upplysa om att det här inte är en traditionell taklagsfest, här bjuds det på mat och mineralvatten istället för alkohol. Samtidigt passade han på att tacka alla hantverkare för att de så fint respekterat kyrkans önskan att inte röka på arbetsplatsen. Han fortsatte med att säga att festens syfte är att visa uppskattning till alla inblandade och för att motivera till de tre (eller fyra) månaderna som återstår tills byggnaden beräknas vara färdig.

President Örjan Olsson, andre rådgivare i stavspresidentskapet för Stockholms södra stav, tackade alla hantverkare för deras fina arbete. Han berättade att några av de viktigaste upplevelserna i hans liv har ägt rum i en av kyrkans byggnader. På samma sätt kommer det i framtiden att hållas bröllop och begravningar och andra viktiga händelser i detta hus.

Sedan serverades mat och efterrätt. För de medlemmar som var inbjudna var det första gången som de fick se insidan av byggnaden. Det är långt ifrån klart på insidan, men rummen börjar ta form och de närvarande kunde få en bild av vad som väntar.

Biskop Ola Kärn (Handens församling) i samspråk med några av hantverkarna. (Foto av Sara Petersson)
Hantverkare_648_452.jpg

Jag frågade några unga hantverkare hur det är att arbeta med det här projektet. Det menade att det är väl som andra jobb mest. Ibland blir det något strul för att allt inte stämmer med ritningarna, men så är det ju alltid. Vi kom att prata om dopfunten som de hade en tydlig bild av hur den kommer att se ut, och de unga killarna började ställa frågor om hur det går till när man döps i en sådan dopfunt. Det blev ett riktigt trevligt samtal om dopet, hur det går till och något om vad det innebär för oss.

Vi längtar nu efter att få fina upplevelser, roliga fester och framförallt att bli andligt stärkta i vårt nya kapell. Den som väntar på något gott... väntar förhoppningsvis bara till i februari 2016.