Tacksamhet gör oss andligt starka

Tacksamhet gör oss andligt starka

BUDSKAP FRÅN OMRÅDESPRESIDENTSKAPET


Äldste José A. Teixeira, Portugal
President för området Europa
Teixeira-Jose-A_200x250.jpg


President för området Europa

Vi har fått befallningen att ”tacka Herren [vår] Gud för allting … Och i intet förtörnar människan Gud, eller mot ingen är hans vrede upptänd, utom mot dem som inte erkänner hans hand i allt.”[1                

allting

Otacksamhet är en av de största synderna; tacksamhet är därför en av de största dygderna.

Vikten av tacksamhet och hur den påverkar oss är tydlig i Lamans och Lemuels liv. Deras inställning till Herrens befallning att lämna Jerusalem orsakade outsägligt lidande för tusentals människor i över 1 000 år. Lehi och Nephi prisade ständigt Gud och tackade honom för att han hade lett dem ut ur Jerusalem. Laman och Lemuel uppskattade inte det som Herren hade gjort för dem. Istället för att tacka Herren så klagade de. Därför kom Lehi och Nephi närmare Herren medan Laman och Lemuel drog sig bort från Herren. Här ser vi en viktig nyckel till hur vi kan bli andligt starka: tacksamhet.

Vi ser också att vi inte kan vara tacksam för något utan att inse dess betydelse och utan att vi uppskattar det.

Som ung far började president Henry B. Eyring tänka tillbaka på det som hände varje dag för att se hur Guds hand rörde vid hans familj. Han sa: ”När jag fortsatte så hände något. När jag såg tillbaka på dagen som gått såg jag saker som Gud hade gjort för någon av oss. … När det hände … insåg jag att jag, genom att försöka minnas, gjorde det möjligt för Gud att visa mig vad han hade gjort. Något som var mer än tacksamhet började växa i mitt hjärta. Mitt vittnesbörd växte. Jag blev ännu mer säker på att vår himmelske Fader hör och svarar på våra böner. Jag kände större tacksamhet för den uppmjukning och förädling som är en följd av Frälsarens försoning. Och jag visste med större säkerhet att den Helige Anden kan påminna oss om allt. … Mitt syfte är att uppmana dig att finna sätt att se och komma ihåg Guds välvilja. Det stärker vårt vittnesbörd.”[2]

Mitt syfte är att uppmana dig att finna sätt att se och komma ihåg Guds välvilja. Det stärker vårt vittnesbörd

Tacksamhet stärker våra vittnesbörd.  När vi uttrycker tacksamhet ser vi Guds hand i våra liv och känner hans ömma barmhärtighet.  Det leder i sin tur till att vi känner en större förtröstan om att Herren hör och besvarar våra böner och leder oss i våra liv. När vi inser hur beroende vi är av Herren så blir vi ännu mer beroende av honom.

Och när vår tacksamhet för Herrens välsignelser ökar, så ökar också vår önskan att komma till honom och vi sträcker oss ut till honom i allt vi gör. ”Låt alla dina gärningar göras för Herren, och varthelst du går, låt det ske i Herren. Ja, låt alla dina tankar riktas mot Herren, ja, låt ditt hjärtas tillgivenhet tillägnas Herren för evigt.

Rådgör med Herren i allt vad du gör … och när du stiger upp om morgonen låt då ditt hjärta vara fyllt av tacksamhet mot Gud.”[3]

fyllt av tacksamhet mot Gud.”[3]

Och när vi ser på livet med en anda av tacksamhet vänder vi oss till Herren i varje tanke, vi tvivlar inte och fruktar inte.[4]  

Den största tragedin som kan drabba en människa är när hon är blind för Herrens frikostiga välsignelser, vare sig det gäller hans milda lagar eller ömma barmhärtighet.  När vi inte uppskattar allt det stora han gör för oss så använder vi oss inte av det.  Det är dårskap att vägra att ta emot en gåva. Vi visar vår tacksamhet genom att använda det som vi har fått. Den största av dessa gåvor är Jesu Kristi försoning.

använda

Laman och Lemuel såg aldrig det utlovade landet som en välsignelse eller möjlighet till ett nytt liv.  I sin otacksamhet trampade de Guds välsignelser under fötterna.

Tacksamhet gör det möjligt för oss att se Guds vägledande hand i våra liv och den stärker vår önskan att hålla hans bud. Då anpassar vi vår vilja till vår Faders vilja. Det är inte svårt att se Herrens hand i alla välsignelser vi får.  Och då belönas vi med att förstå att Gud är med oss och att han vägleder oss genom livets svårigheter.  Vår tro ökar och vår tillit till Gud stärks.

Tacksamhet är fröet som frodas i kärleksfull jord.

Tacksamhet … föder respekt, förlåtelse och lindring.
Tacksamhet … framkallar oanad generositet.


Tacksamhet … lovsjunger Guds ömma barmhärtighet.

Tacksamhet … ökar personlig uppenbarelse.
Tacksamhet … manar till bön och inger mod i bedjande knän.


Tacksamhet … gynnar livet.
Tacksamhet … leder till omvändelse, visdom och kursförändring.


Tacksamhet … utvidgar hjärtat.
Tacksamhet … värdesätter förbunden.                                              


Självaste Kristus gick ner på knä och tackade sin Fader i himlen.
Må vi odla denna gudomliga egenskap i våra familjer.



[1] L&F 59:7, 21
[2] President Henry B. Eyring, ”O, kommen ihåg, kommen ihåg”, Liahona, nov 2007, s. 67
[3] Alma 37:36–37
[4] Se L&F 6:36