Ta med en vän - Karlskrona

Den första av de tre uppmaningarna som områdespresidentskapet för Europa gett till oss är som rubriken säger att ”Ta med en vän”. De spanska bras- och kulturaftnar som hålls regelbundet i Malmö stav är en aktivitet som grundar sig på den uppmaningen. Senast den hölls var i Karlskrona. Karlskronas grenspresident, Daniel Jusinski, berättar om kvällen:

”Efter lyckade brasaftnar för spansktalande i Malmö och Kristianstad tidigare, riktade nu stavens ämbetsmän blickarna norrut, mot Karlskrona, för att sprida framgångsreceptet. Flera spansktalande medlemmar, deras anhöriga och vänner, tillsammans med missionärer och lokala ledare hade fått i uppdrag att förbereda tal, mat, dekorationer, musik och framträdanden för den aktuella kvällens aktivitet i Karlskrona.

Medlemmarna var förväntansfulla flera veckor innan och engagemanget var märkbart. Bland annat fick jag ett samtal från en spansktalande kvinna som inte är medlem i kyrkan. Hon undrade hur förberedelserna gick och frågade hur hon kunde hjälpa till för att göra det till en riktigt bra kväll för alla som skulle komma.

Cirka 75 personer kom till kyrkans möteshus på Östratorpvägen lördagen den 21 november. Kvällen leddes av organisatören och tillika Karlskrons grens högråd Leonel Mendez.

Aktiviteten inleddes med ett andligt möte med flera vittnesbörd, vacker musik och tal. De flesta talade på spanska och för de som inte förstår detta språk fanns det översättningshjälp. Vi fick höra upplyftande och trosstärkande berättelser. Bland annat hörde vi ett fint vittnesbörd från Lucy Mancia, som inte är medlem i kyrkan men som besökt den i omgångar under flera år tillsammans med sin familj.

Det andliga mötet följdes av en fantastisk måltid där borden fylldes med mat från olika latinamerikanska länder som Bolivia, Colombia, El Salvador och Chile. Förtäringen var mycket uppskattad och för en infödd svensk som jag var det många nya och läckra detaljer för både öga, näsa och mun. När vi så blivit fyllda med andlig och timlig spis var det dags för dans och lek där alla fick vara med. Det var också en uppvisningsdans av bl.a. våra vänner från El Salvador i vackra traditionella kläder. Många nöjda och glada miner syntes under hela kvällen.

Jag känner stor glädje över att vi i Karlskrona fick möjlighet att vara värdar för ett andligt och kulturellt evenemang som detta. Malmö stavs stavspresident Tony Clark nämnde i sitt tal, som innehöll både glädje, djup och värme, att 'vi hade inte haft det lika roligt utan er spansktalande syskon'.

vi hade inte haft det lika roligt utan er spansktalande syskon

Jag instämmer och kan definitivt skriva under på det efter denna kväll. Brasaftonen blev ett gott och varmt minne för mig och säkert för många, många fler. Minnet av denna kväll kommer att leva vidare i våra sinnen, hjärtan och i vår grens historia.”