Sträva framåt och finn glädje genom Kristus

'Sträva framåt och finn glädje genom Kristus'

Förste talare på stavskonferensen var Alingsåsbon och andre rådgivaren i stavspresidentskapet, Kent Perciwall. Han berättade att han, hans syster och föräldrar flyttade till Alingsås för 59 år sedan och att de då var de enda medlemmarna i kyrkan på orten. Han kände det som en fantastisk händelse att det nu hölls en stavskonferens i Alingsås i ett möteshus som dessutom nyligen byggts ut. Han berättade också att temat för konferensen 'Sträva framåt och finn glädje genom Kristus' är det tema som Göteborgs stav nu haft i åtta år.

Kent Perciwall
Kent Perciwall, andre rådgivare i stavspresidentskapet i Göteborgs stav. I bakgrunden syns Emilia Åman och Jesper Johansson. (Foto av Michael Stode)
perciwall_648_452.jpg

Emilia Åman från Utby församling talade om vikten av att ha fokus på vårt eviga mål och jämförde det med när hon sprungit Göteborgsvarvet (ett halvmaratonlopp). Bl.a. nämnde hon den blåa linje som målas upp dagarna för tävlingen för att löparna ska veta vilken väg de ska springa och jämförde detta med de heliga skrifterna. Hon jämförde vätskekontrollerna med att komma till kyrkan och hålla sina böner. Hur viktigt det är att inte hoppa över dessa tillfällen att få förnyad kraft. Första gången hon deltog i Göteborgsvarvet sprang hennes man bredvid henne i hennes takt, vilket hon jämförde med att Kristus alltid finns vid vår sida för att stödja oss.

Emilia Åman

Jesper Johansson från Västra Frölunda församling som nyligen kommit hem från sin heltidsmission i Grekland berättade om några av sina erfarenheter från den tiden. Inför förra året satte han upp som mål att försöka vara en mer kristuslik missionär. Det var ett tufft år, men också det bästa året. Jesus Kristus bar det tunga korset för vår skull. Det är viktigt att vi litar på honom. Han vet exakt hur det känns i allt som vi går igenom. Broder Johansson bar även på ett rörande sätt ett kort vittnesbörd på grekiska.

Jesper Johansson

Cindia Mattsson från Kungsbacka församling kommer ursprungligen från Spanien. Hon berättade om hur hon som tonåring kom i kontakt med kyrkan och blev medlem när hon fyllt 18 år. Det var en jobbig tid, speciellt för hennes mamma som var mycket orolig för sin dotter. Det blev inte lättare när hon som 20-åring åkte på mission och när hon efter sin mission gifte sig i templet. Hon önskar att hon förstått och behandlat sin mamma ännu bättre på den tiden, att hon kunde ha varit mera kristuslik och visat ovillkorlig kärlek som det står om i 'Kärlekens lov' i 1 Korintierbrevet kapitel 13. Hon avslutade med att säga att hon älskar sin mor och känner ovillkorlig kärlek för henne.

Cindia Mattsson

President Sture Nilsson i stavspresidentskapet fick också tillfälle att dela med sig av några tankar. Han hade sökt i ordböcker om ordet 'sträva' och läst att det innebär att göra sitt bästa, att på allvar försöka. Vi ska inte jämföra oss med andra, utan sträva efter att utvecklas. Han bar också sitt vittnesbörd om Kristi stora kärlek för oss alla.

Sture Nilsson

Konferensens avslutande talare var stavspresident Ulf Strömbom. Han sa bl.a att kampen om människors själar fortsätter och att det kommer att bli värre, men att vi inte får glömma att Gud visste att det skulle bli så här. Gud har inte upphört att vara Gud. Vi behöver inte känna oro, men vi behöver, som han utryckte det, 'finkalibrera' våra liv. Han nämnde fyra områden för denna förfining; skriftstudier, böner, tempelbesök och familjehistoria.

Ulf Strömbom
Stavspresident Ulf Strömbom i talarstolen. (Foto av Michael Stode)
stavsp_648_452.jpg

Stavspresident Ulf Strömbom i talarstolen. (Foto av Michael Stode)

President Strömbom sa att det inte längre räcker med att läsa skrifterna sporadiskt. Vi behöver rannsaka dem. Han jämförde uttrycket rannsaka med när han i sitt arbete som polis gör en husrannsakan, hur de då verkligen letar noggrant.  Det är viktigt att ge akt på Kristi ord, vilket också inkluderar tal från kyrkans generalkonferenser.

Personliga böner glädjer vår himmelske Fader precis som jordiska fäder blir glada när barnen hör av sig och söker råd och vägledning. Liksom piloter behöver lämna in en färdplan till flygledningen före sin flygning behöver vi samråda med vår himmelske Fader om det vi vill göra i våra liv.

President Strömbom bar sitt vittnesbörd om att templet är Guds hus. Det är en plats för personliga uppenbarelser, samtidigt som vi hjälper våra förfäder. Kom till templet så ofta ni kan. Har ni råd att åka på utlandssemestrar har ni råd att komma till templet. Vi får kraft när vi kommer ut från Herrens hus.

När det gäller familjehistoria så berättade president Strömbom att han själv för närvarande skriver in berättelser från egna förfäder på kyrkans släktforskningsprogram 'Family Tree', så att släktberättelser som han själv hört från dem inte dör bort med honom utan kan bli bevarade.

President Strömbom avslutade med att säga att det är viktigt att förstå 'varför' vi ska göra det vi lär oss i kyrkan. Han och en annan medlem i kyrkan pratade om det för en tid sedan och kom fram till att evangeliet är det enda alternativet, alla andra vägar är återvändsgränder. Han inbjöd alla välja att leva efter evangeliet.

Konferensen inramades också av upplyftande musikframträdanden. ”Jag vet att han älskar mig”, sjöngs av barnen i Alingsås församling under ledning av syster Ulrica Stode och ackompanjerades av syster Wendi Dunford. En församlingskör sjöng 'Älska varandra”, under ledning av syster Johanna Hulldin och ackompanjerades av syster Linda Ynghammar.