Stötta nya medlemmar

RuizdeMendoza_200x250.jpg

Av Äldste Francisco J. Ruiz de Mendoza, Spanien
Områdessjuttio i området Europa

Allteftersom frälsningsverket går framåt är det med glädje som vi ser ett stadigt ökande antal av Guds barn bli medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, ”den enda sanna och levande [kyrkan] på hela jordens yta”[1].

Jag brukar tänka på nya medlemmar som oslipade diamanter vilkas sanna skönhet som juveler gradvis träder fram genom en noggrann process av slipning och polering. Det kräver en mästerlig teknik i kombination med kärleksfullt tålamod och ständig hängivenhet.

När en diamant utvinns ur gruvan är den inte vacker att skåda. En expert med många års utbildning och erfarenhet måste bearbeta den innan den blir det. Herren vill att vart och ett av hans barn ska komma till Kristus och ”bli fullkomnade i honom”[2]. Liksom gnistrande diamanter, är fullkomnade sista dagars heliga vackra, ädla och storartade. Deras tro och gärningar strålar som en ledstjärna för världen och det råder inget tvivel om att de är annorlunda och unika.

Att sträva framåt längs vägen mot fullkomning är oftast en skrämmande uppgift. Det kräver stora ansträngningar och uppoffringar. Det kräver också uthållighet. Och det innebär definitivt att man vet vad man ska göra och hur man gör det. I sin barmhärtighet har Herren bestämt att hans barn behöver arbeta tillsammans och hjälpa varandra för att framgångsrikt kunna leva efter evangeliets lag. När Alma var på flykt undan den ogudaktige kung Noas tjänare, samlade han vid Mormons vatten en ”ansenlig skara” följare, som önskade ingå förbund med Gud. Alma kände att de var redo att döpas, för de var ”villiga att bära varandras bördor så att de kan bli lätta … och … att sörja med dem som sörjer, … trösta dem som står i behov av tröst och stå som vittnen om Gud alltid och i allting och överallt … ända intill döden”[3].

Nya medlemmar upplever för första gången Guds ande. Det har skett till följd av att medlemmar och missionärer har vittnat för dem. De känner i sinne och hjärta att evangeliet är sant, genom den Helige Anden som har kommit över dem och tagit sin boning i deras hjärta[4]. För att ytterligare uppfylla dopförbundet behöver de nu bli älskade och få näring så att de, genom detta exempel, kan uppleva ännu större glädje och utveckla drivkraften att göra för andra det som gjorts för dem.

Som den framlidne president Gordon B. Hinckley påminde oss alla om, har en nyomvänd varit tvungen att lämna tidigare vanor och till och med gamla vänner och bekanta. Att så drastiskt överge gamla vanor för nya är inte lätt, och den nyomvände löper ofta risk att bli modfälld. Kom ihåg Israels barn när de befriades från fångenskapen i Egypten. När de upplevde livets svårigheter i öknen under det att de leddes mot det ”utlovade landet”, blev de ofta upprörda och önskade att de kunde återvända till Egypten[5]. På tal om nya medlemmar var detta president Hinckleys profetiska utmaning:

”Alla behöver tre saker: en vän, ett ansvar och näring genom ’Guds goda ord’ [6]. Det är vår plikt och vår möjlighet att få ombesörja dessa saker.”[7]

Det är min innerliga bön att var och en av oss kan ta emot nya medlemmar i kyrkan med öppna armar, med tålamod och vänlighet, med genuin, osjälvisk kärlek. När vi gör det, är vi en viktig del av den rena och obefläckade religionen[8], och kan hjälpa dem att gnistra som diamanter, och vårt eget ljus blir då starkare. Slutligen hjälper vi dem att utveckla Kristi egenskaper i takt med att vi själva utvecklar dessa egenskaper.

[1] L&F 1:30
[2] Moroni 10: 32