Stavskonferens i Göteborg - vandra med Kristus

Stavskonferens i Göteborg - vandra med Kristus

Den 15-16 oktober 2016 hölls en stavskonferens i Göteborg. Besökande områdessjuttio var äldste Alan T. Phillips från London, Storbritannien.
 


Lördagens möte

Lördagens möte

Redan under inledningspsalmen, O store Gud, var anden stark och vi vittnade gemensamt om den store Gud som vi älskar.

President Kent Perciwall, 1:e rådgivare i stavspresidentskapet, var den förste talaren. Han påminde om att stavens tema länge varit ”Att finna glädje i Kristus”, men nu är det dags att ”Vandra med Kristus”. Vi ska inte låta något hindra oss att börja vandra med Kristus nu. Det är möjligt för oss alla. Kristus är med oss. Alltid. Vi behöver inte oroa oss. Uppmaningen i slutet av hans tal var rak ”Vill du välja att vandra med Kristus?”

President Kent Perciwall nu Alltid

Syster Linda Stenberg, president för Unga Kvinnor i staven, använde liknelsen med ett ankare och hur vi kan göra Kristus till ett ankare i vårt liv.

Linda Stenberg

Johanna Amundsen och Helén Bentham bar starka, personliga vittnesbörd om hur viktig Frälsaren är i deras liv.

Johanna Amundsen Helén Bentham

Vår missionspresident för Sverige, president James E. Beckstrand och hans hustru Tamara fick också möjlighet att säga några ord. Syster Beckstrand talade om offer. Att verkligen ge, att ge av sig själv är ett sätt att komma närmare Frälsaren.

James E. Beckstrand Syster Beckstrand

President Beckstrand talade om Matt 5:16 och 1 Tim 4:12, hur vi ska låta våra ljus lysa och vara goda exempel.

President Beckstrand

Stavspresident Lars Landrö är en van vandrare och han undervisade om vilka lärdomar vi kan ta med oss om vandring och det att vandra med Kristus. Att vandra sker långsamt om man jämför med att flyga eller köra bil. Precis så är det med vår tro. Vi behöver inte gå fort. Det viktiga är att vi går på rätt väg och att vi hjälper dem vi möter på vägen.

Stavspresident Lars Landrö rätt

När man vandrar ska man inte gå med för tung ryggsäck och det gäller också i vårt liv. Låt oss plocka ut stenar som tynger oss i onödan. President Landrö påminde om att oavsett hur stor, liten, tung eller lätt ryggsäck vi har så hjälper Frälsaren oss att lyfta den.

Något man inte får glömma när man vandrar är att fylla på med näring och att vila. Vi måste fylla på med andlig näring varje dag genom bön och skriftstudier och återhämtning får vi varje söndag om vi helgar denna dag som Herrens dag. Vi har inte råd att missa att komma till kyrkan varje söndag.

Äldste Alan Phillips, områdessjuttio berättade om då han skickade sina söner att städa sitt rum. ”Ni vet hur ni skickar upp era barn att städa ett rum fyllt av kläder, leksaker och mycket annat. Och du går upp efter 20-30 minuter eller kanske en timma och en av dem är halvnaken och den andre är klädd som en superhjälte och de leker, tillsammans. Du säger ”Varför har ni inte städat?”

Äldste Alan Phillips

Här blev äldste Phillips märkbart rörd och fortsätter sin berättelse om hur de faktiskt inte kan. Röran i rummet är för övermäktig för dem. De vet inte vart de ska börja. De behöver hjälp. De behöver höra ”Vi kan göra det tillsammans!”

Precis så är det med oss. Ibland kan röran i våra ”rum” vara ett kaos och vi vet inte vart vi ska börja och om vi klarar att reda ut den alls. Men äldste Phillips uppmanade oss att inte bli modfällda.  Vi är barn till en himmelsk Fader som älskar oss och Han sände Frälsaren till oss för att hjälpa oss att få ordning i våra ”rum”. Han säger ”Kom till mig så gör vi det tillsammans. (Matt 11:28-30) Låt Honom hjälpa. Vänd er till Honom. Vandra med Honom. Han som lever och älskar oss!


​Foto: LDS Media Library
jesus-christ-teaching-sermon-mount_612_340.jpg


Söndagens möte


Söndagens möte

Söndagens möte hölls i Svenska Mässan och inleddes med psalmen ”Kom, kom Guds folk”. Temat var ”Vandra med Kristus” och en stor bild av Kristus som går med sina lärjungar visades på skärmen vid mötets början.

Stavspresident Lars Landrö inledde talet med att säga att han var berörd av den vackra musiken och den helige Andens påverkan och att det är ett vittnesbörd om att det är sant det vi hör. Han uttryckte att vi alla samlats här för att få undervisning, känna känslor, få tankar till oss att vi behöver förändras och att få kraft till det. Konung Benjamin samlade folket vilket vi kan läsa om i Mosiah 2:6. Herren talade till Samuel tre gånger men han förstod inte vem det var. Eli sade till Samuel att nästa gång ska du svara: ”Tala, din tjänare hör”. Hoppas att ni kan känna så idag!

Stavspresident Lars Landrö

Ställ frågan: Vad skall jag ta med mig idag? Kanske frågan blir: Finns du där? Eller: Älskar du mig? Eller: Hjälp mig ta nästa steg i livet. Vad det än blir, lyssna och ta emot! Gör det ni vet att ni borde göra. Vår himmelske Fader är medveten om oss oavsett omständigheter. Han har ett budskap till dig här idag! Skriv ner det!

Så kommer nästa steg då den naturliga människan kommer in på scenen, den som inte vill göra det den hör eller känner att det inte är så viktigt. Kom ihåg Abinadi och bli en helig genom att ge efter för Anden och bli som ett barn, villig att underkasta dig det budskap som Gud vill ge dig idag.

Mattias Bergman, Västra Frölunda församling, nyss hemkommen från en mission i Sydafrika talade om att vi ska komma till Kristus.

Mattias Bergman

Amanda Helmstad, Västra Frölunda, berättade om att ha ett ankare som symbol för hopp och evigt liv.

Amanda Helmstad

Syster Louise Nyman, tempelvärdinna i templet i Stockholm talade om hur släktforskningen har blivit enklare och ger andliga upplevelser.

Syster Louise Nyman,

Tempelpresidenten för templet i Stockholm, Ingemar Nyman, uppmanade lyssnarna att skapa förutsättningar för att komma till templet. De eviga välsignelserna är stora.

Ingemar Nyman,

Äldste Alan Phillips, områdessjuttio, var siste talare och talade om att han är ny i uppdraget i kyrkan och ”mina små barn vill ha en förklaring varför jag ska gå på möten. De förstår inte detta. Jag brukar säga att jag är som tomtens medhjälpare och behöver hjälpa dem i den andra staden eller ge dem uppmuntran. Detta förstår de på något sätt. Guds barn är viktiga och ibland behöver man åka bort när man tjänar.”

Äldste Alan Phillips, områdessjuttio, 

Vi har olika stormar i våra liv. Det kan vara sjukdom, död, tragedier, ekonomi, inaktiva i familjen, inte kunna få barn, ensamhet eller synd i någon av alla dess former. Äldste Richard G. Scott har sagt att vi har verktygen vi behöver för att komma till Herren. Vi har bön, skrifter och tempelbesök. Har du problem i äktenskapet, i arbetet eller med tron, åk till templet och bli välsignad direkt, både andligt och timligt. Där ser du klarare.

'Gud älskar er, ni är hans barn. Ta emot Guds kärlek, vår himmelske Faders kärlek. Frälsaren sade: Kom! Och ni känner nästa steg ni ska ta', sa äldste Phillips.