Spansk bras- och kulturafton i Kristianstad

I maj 2015 hölls en spansk bras- och kulturafton i Kristianstads gren. Många hade hörsammat inbjudan och möteshuset fylldes. Leonel Mendéz, Malmö församling, hälsade alla välkomna och presenterade det innehållsrika programmet som bestod av tal, vittnesbörd och musik.

En av de närvarande, syster Kirsti Wiklöf, Lunds församling, uttryckte sin uppskattning över kvällen:

Kirsti Wiklöf

”Jag hade förmånen att få spendera en härlig lördagskväll i kyrkans möteshus i Kristianstad den 9 maj. Det var en spansk brasafton. Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig så jag blev glatt överraskad över att så många syskon från Malmö stav tillsammans med vänner var där. Vilken fest!

Kvällens officiella språk var spanska, men för oss som inte talade spanska fanns översättning tillgänglig. Ingen behövde känna sig ovälkommen eller utanför!
Kvällen hade allt! Jag kände mig andligt uppbyggd av de vittnesbörd som jag fick ta del av, både i form av ord och av vacker sång! Jag blev djupt rörd över den hängivenhet som dessa syskon visade.

Det var både spännande och god mat från många länder. Efter måltiden fick vi njuta av underhållning. Så roligt det var med både dans och sång! Det var också härligt att kunna umgås med både gamla och nya vänner.

Francisco Vasquez Rojas, talangfull dansare, visade latinamerikanska danser. (Foto: Tania Mendéz)

Vad som var det bästa med kvällen?  När jag ställde den frågan till en spanktalande syster så svarade hon, 'Tänk, att jag förstod precis allt!' Vilken känsla för henne att få uppleva en hel kväll på sitt eget språk!
Spansk_bras_dans_648_452.jpg

För min del var det nog den otroligt starka känslan av gemenskap! Styrkan som fanns hos syskonen där. Vittnesbörden som hade burit över svåra erfarenheter i livet.

Glädjen! Glädjen i evangeliet! Glädjen trots alla svårigheter. Det var också roligt att kunna se och höra syskon som annars kanske inte hörs eller syns så mycket. Nu fick de chansen att visa och dela med sig av sin kultur och sina talanger. Där fanns allt, mat, musik, dans, hantverk från fler olika länder och lite till.”

Stavspresidenten för Malmö stav, Tony Clark som höll det avslutande talet för aftonen berättar om kvällen:

Stavspresidenten för Malmö stav, Tony Clark

'Det var en fantastisk upplevelse att få närvara vid denna spanska bras- och kulturafton tillsammans med spansktalande bröder och systrar från hela Malmö stav. Ett arrangemang som broder Leonel Mendéz och syster Tania Mendéz organiserat.

Totalt var vi ca 70 personer, de flesta spansktalande och med många besökare som inte är medlemmar i kyrkan. Vi fick lyssna till gripande berättelser och vittnesbörd av syskon som flytt sina hemländer för friheten i Sverige. Glädjen över att få bära sina vittnesbörd på spanska gick inte att ta miste på. Efter brasaftonen fick vi se en utställning av traditionellt hantverk från olika länder i Sydamerika, smaka på lokala rätter samt njuta av livfull dans och talangfulla musikframträdanden.

Vi, i Malmö stav, känner stor glädje och tacksamhet för dessa syskon som har kommit till Sverige och som på så många sätt har berikat våra liv och församlingar och vi ser fram emot att få delta i fler spanska bras- och kulturaftnar framöver.”