Solig och lärorik majhajk i Göteborgs stav.

Majhajk_2017
Vy över lägerplatsen för 2017 års majhajk i Göteborgs stav. (Foto: Fabrice Angelini)

90 ungdomar från sju församlingar samlades under Kristi Himmelsfärdshelgen i Gråbo för en 3-dagarshajk på Ljungslätts Scoutgård.

Första dagen samlades deltagarna på en avlägsen plats och skulle ta sig till lägerplatsen genom att följa instruktioner och ledtrådar på stavens tema 'Vandra med Kristus'. Risken att gå vilse - om man inte följde instruktionerna noga - var överhängande, och flera tappade bort sig längs den 7 kilometer långa färden. Det blev därmed tydligt vad vi skulle undervisa om på kvällens samling. Följer man bara andra utan att tänka sig för så är risken stor att man till slut tappar kontakt med 'vägens markeringar', d.v.s. evangeliet, om vi applicerar detta på kyrkans verksamhet. Kvällen var underbar och efter en aktivitet i blandade grupper tände vi lägerbålet och ungdomarna fick umgås kring elden, grilla, spela spel eller hitta på fria aktiviteter.

På fredagen fanns det ett tiotal olika aktiviteter att fritt välja mellan. Genom sitt deltagande samlade man poäng för att bl.a. vinna en extra timme på kvällen innan läggdags. Aktiviteterna var bland annat att baka bröd över öppen eld, slöjdarbete, paddla kanot, bågskytte, fiske, bad, egna påhittade aktiviteter m.m. Varje aktivitet gav 1 poäng och man lyckades samla ihop 693 poäng. För att få vara uppe en timme extra skulle man nå 700 poäng. Ungdomarna samlade de 7 resterande poängen genom att själva välja att sjunga 'Jag är Guds lilla barn' för sina ledare och krama om dem som ett tecken på uppskattning. Stunderna kring eldstaden hade högsta mysfaktor och det grillades långt in på kvällen.

Lördagen bjöd på en uppskattad 5-kamp med hinderbana, dragkamp, kanotrace och andra lekar. Efter lunchen hade stavspresident Lars Landrö en stund med ungdomarna där han talade om vikten av att vara beslutsam genom att återge roliga och andliga erfarenheter om sin egen ungdom.

Tre dagar med underbart väder, värme, god anda, goda vänner och fantastiska ungdomar. Det hade omöjligt kunnat bli bättre än så här! Stort tack till alla deltagare och de många ledare som var med och hjälpte till att göra detta till en oförglömlig upplevelse.