Släktforskning och seminarium i Almedalen

I början av juli var det politikervecka i vanlig ordning i Almedalen i Visby. På plats fanns utöver de politiska partierna en mängd representanter från näringslivet, media och ett brett urval av diverse intresseorganisationer och kyrkor.

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga hade en delegation från Familysearch på plats. De höll öppet hus och workshops måndag-torsdag i ”Fenomenalen” där alla intresserade inbjöds att få hjälp att komma igång med sin släktforskning.  Såväl medlemmar av kyrkan i Visby och andra intresserade kom förbi och fick av handledarna hjälp att skapa ett personligt konto och lära sig mer om släktforskning. Det var hjälp som uppskattades av de som hittade dit i det digra urvalet av aktiviteter som Almedalen bjuder på.

Stundtals var det fullt vid datorerna med nyfikna nybörjar-släktforskare. (Foto av Gunilla Olsson)
Fullt_640_450.jpg

Förra året deltog för första gången Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga under Almedalsveckan. Då anordnades ett seminarium på temat ”Religionsfrihetens betydelse i samhället” där Stefan Gustavsson, Svenska Evangeliska Alliansen, Christer Sturmark, Humanisterna och Louis Herrey, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga deltog i paneldiskussionen. Det var välbesökt och uppskattat. Ordföranden för kyrkans informationstjänst i Sverige, Ingrid Nilsson, som då var ensam arrangör från kyrkans sida, såg ett behov av fortsatt närvaro i Almedalen och i år fick hon ett större team med sig.

Precis som förra året arrangerade och inbjöd kyrkan till ett seminarium. Årets tema var ”Hur kan starka familjerelationer bidra till ett starkare samhälle?” Elisabeth Sandlund, opinionsredaktör på tidningen Dagen och Lars-Axel Nordell, riksdagsledamot för kristdemokraterna (KD) gav sin syn på vikten av familjeband, rötter och sammanhang för såväl individ som samhället i stort. Ingemar Nyman, Familysearch, var moderator för samtalet. Det blev ett lyckat seminarium i samförstånd mellan både medverkande och åhörare.

Panelen: Elisabeth Sandlund, Tidningen Dagen, Lars-Axell Nordell, Kristdemokraterna och Ingemar Nyman, Familysearch under panelsamtalet. (Foto av Gunilla Olsson)
Panelen_640_450.jpg

Informationstjänstens medlemmar Ingrid Nilsson och Gunilla Olsson använde tiden på plats att närvara vid ett antal aktuella panelsamtal och seminarium där deltagarna, arrangörerna eller ämnena kunde vara av intresse för fortsatt dialog och främjande av bättre relationer med opinionsbildare och andra aktiva röster i samhällsfrågor där kyrkan har ett intresse.