Kyrkans president, Russell M. Nelson uppmanar alla att ge en kärleksgåva på hans hundrade födelsedag

Russell M. Nelson
Russell M. Nelson, president för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

När president Russell M. Nelson nu närmar sig sin hundrade födelsedag (9 september 2024) betonar han ett ställe i skrifterna där Jesus Kristus använder siffran 100 för att undervisa om tjänande och kärlek.

I liknelsen om det förlorade fåret (Matteus 18 och Lukas 15) lär Jesus att vi bör nå ut till människor i nöd på samma sätt som en omsorgsfull herde sörjer för sina får – även om det bara är ett enda får i en hjord på 100. President Nelson nämner detta exempel och föreslår ett sätt att hjälpa honom fira sin hundrade födelsedag är att nå ut till ”en enda” som är i nöd.

I ett inlägg på sociala mediekanaler 100 dagar före hans födelsedag den 9 september sa president Nelson: ”En andlig gåva som skulle göra mitt liv ljusare är om var och en av oss når ut till ’en enda’ i våra liv som kanske känner sig vilsen eller ensam. Under de kommande månaderna ber jag er att under bön fundera över detta: vem känner du som kanske är missmodig? Vem kan du behöva försonas med eller be om förlåtelse? Har du haft ett namn i tankarna på sistone, fast du inte riktigt förstår varför? När du kommer till Herren med dessa frågor inspirerar han dig så att du vet hur du kan nå ut och lyfta upp en person som behöver hjälp.”

Genom att följa Frälsarens exempel, fortsatte president Nelson, kan vi ”sprida Jesu Kristi kärlek i hela världen”.

Se profetens inlägg på FacebookInstagram och X (tidigare Twitter).