President Henry B. Eyring på toppmöte om äktenskap i Vatikanen

I sitt tal till kyrkoledarna som samlats till ett toppmöte i Vatikanen om äktenskapet, sade president Henry B. Eyring, förste rådgivare i första presidentskapet i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga: ”En man och en kvinna förenade i äktenskap, har en enastående kraft att skapa lycka för sig själva, sin familj och för människorna omkring sig.

President Eyring inbjöds att framlägga ett ”vittnesbörd” vid den internationella mångreligiösa tilldragelsen med katolska kyrkan som värd, för religiösa ledare från 14 trosåskådningar och 23 länder. Tilldragelsen som fått namnet ”The Complementary of Man and Woman” (Hur mannen och kvinnan kompletterar varandra) inleddes den 17 november och avslutades den 19 november.

Under sitt vittnesbörd läste president Eyring ur kyrkans uttalande 'Familjen: ett tillkännagivande för världen' som utgavs av kyrkan år 1995 och som är ett dokument som framställer kyrkans syn på familjen. Angående principerna i tillkännagivandet sade han: ”Detta är sådant som människorna måste göra, om vi ska få en pånyttfödelse av lyckliga äktenskap och framgångsrika familjer'.

Veckans samling i Vatikanen av religiösa ledare från hela världen kring äktenskapets betydelse, förenar två viktiga trossatser inom Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga: vikten av äktenskapet mellan man och kvinna och vikten av samarbete mellan kyrkorna vad gäller allas gemensamma bästa.

Läs mer om mötet och lyssna till president Eyrings tal på 'Nyhetsrum Sverige'.