Prästadömets välsignelser och kraft

Prästadömets välsignelser och kraft

BUDSKAP FRÅN OMRÅDESLEDARE

BUDSKAP FRÅN OMRÅDESLEDARE
MoreiraJJ_200x250.jpg

Av Äldste Joaquim Moreira, Portugal
Områdessjuttio


Områdessjuttio

Vår dotter Ruth påbörjade nyligen sin mission i São Paulomissionen Syd. Innan hon reste till Brasilien åkte vi som familj till templet i Madrid så att hon kunde ta emot sina begåvningsförrättningar. Vi hade en upplevelse som förenade hela vår familj.

Som förberedelse inför vår tempelresa samlade vi familjen, först och främst för att organisera namnen på våra förfäder för att kunna utföra frälsningsförrättningarna å deras vägnar.

Vi fick härigenom några unika upplevelser som familj. Vi kände en mycket stark kärlek för var och en av dem och en önskan att få vara tillsammans med dem för evigt en dag och berätta för varandra om det vi upplevt här på jorden.

Templets förrättningar är heliga och formella handlingar som utförs med prästadömets myndighet och är nödvändiga för vår upphöjelse. Vår himmelske Fader glömmer aldrig bort sina barn utan kommer lika mycket ihåg dem som fortfarande finns i det här livet som dem som gått vidare.

Genom den upplevelsen kunde vi bestyrka att ”vi är hans barn. … Han älskar oss. … Han vill tala med oss, och vi kan tala med honom genom uppriktig bön.” [i] Vi såg också uppfyllelsen av skriftstället: ”Därför är gudaktighetens kraft uppenbar i dess förordningar.” [ii] I denna sista tidsutdelning är förväntningarna stora på upprättandet av Sion. Att åtnjuta prästadömets välsignelser och kraft är ett nödvändigt steg i dessa viktiga händelser.

De prästadömets välsignelser som gagnar hela mänskligheten i den här tidsutdelningen innefattar:

Evangeliets återställelse
Den sanna kunskapen om Gud, vår evige Fader
Vikten av att förstå moralisk handlingsfrihet i vårt liv

Evangeliets återställelse
Den sanna kunskapen om Gud, vår evige Fader
Vikten av att förstå moralisk handlingsfrihet i vårt liv

För att alla Guds barn ska kunna få den här kunskapen, sade Frälsaren: ”Se, jag skall påskynda mitt verk i dess tid.” [iii]

För att vi ska kunna påskynda hans verk är det av största vikt att frälsningens förrättningar utförs här på jorden.  Det är genom heliga förrättningar, så som dop och konfirmation, som vi lär oss om Guds makt och kärlek och på så sätt kan känna hans inflytande i vårt liv.

Prästadömets kraft kan endast ses i handlingar: ”Se, jag skall uppenbara prästadömet för er genom profeten Elias hand, innan Herrens stora och fruktansvärda dag kommer. Och han skall inplanta i barnens hjärtan de löften som gavs till fäderna, och barnens hjärtan skall vända sig till sina fäder. Om det inte vore så, skulle hela jorden bli fullständigt ödelagd vid hans ankomst.” [iv]

I uppfyllelsen av detta löfte från profeten Elia, har vi framkomsten av Mormons bok, på vars första sida det står:

”Avsedd att visa återstoden av Israels hus vilka stora ting Herren gjort för deras fäder samt att de skall få kunskap om … att de inte är förskjutna för evigt.” [v]

På grund av dessa löften har jag studerat alla de stora ting Herren har gjort för Adam, Enok, Noa, Abraham, Isak och Jakob, våra fäder, så att jag bättre kunde förstå vår tid och delta i verket att frälsa både de levande och de döda. Således har jag i hjärtat fått en större önskan att delta i missionsverksamheten och i frälsningen och arbetet med att utföra förrättningar till förmån för mina förfäder.

Jag minns tydligt dagen då jag döptes och konfirmerades som medlem i kyrkan.  Och det första jag och min bror gjorde var att utföra vår familjs släktforskning.  När vi upptäckte vad de uppnått och deras uppoffringar, var den kärlek vi kände för var och en av dem något vi aldrig glömmer. Den tro som fick oss att besöka offentliga registerkontor för att få nya uppgifter, stärkte våra vittnesbörd och vår tro på Jesus Kristus och skapade en känsla av evig familjesammanhållning.

Jag är evigt tacksam för att jag vet att en 14 år gammal Joseph Smith bestämde sig för att fråga Gud, den evige Fadern, ”vilken av alla sekterna som var den rätta”.[vi]  Därigenom har jag kunnat åtnjuta prästadömets välsignelser och kraft i mitt liv och i min familjs liv.

 


[i] Predika mitt evangelium, s. 31
[ii] Läran och förbunden 84:20
[iii] Läran och förbunden 88:73
[iv] Läran och förbunden 2: 1-3
[v] Titelbladet i Mormons bok.
[vi] Den kostbara pärlan, Joseph Smith – Historien 1:18