Oslo, Norge

Platsen för Oslo tempel i Norge har tillkännagivits

Trofasta medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga ser templen som Herrens hus, de heligaste platserna för gudsdyrkan på jorden.

En karta som visar platsen för Oslo tempel i Norge.

Första presidentskapet för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har offentliggjort platsen för Oslo tempel i Norge, som tillkännagavs i april 2021. Templet ska byggas på en 3,2 hektar stor tomt vid Smedsvingen och Ravnsborgveien i Hvalstad i Norge. Det planeras för ett tempel på omkring 1 000 kvadratmeter på ett plan där gästhem och ankomstcenter ingår.

En konstnärs bild av Oslo tempel i Norge.

Oslo tempel i Norge blir det första i landet och det fjärde i Skandinavien. Sista dagars heliga i Norge måste för närvarande resa till templen i Köpenhamn, Danmark eller Stockholm, Sverige.

De första sista dagars heliga missionärerna anlände till Norge på 1850-talet. Tusentals norrmän blev medlemmar i kyrkan under de år som följde och ungefär hälften emigrerade till USA. I dag bor det ungefär 4 500 sista dagars heliga i Norge.

Detaljerade designplaner för templet skapas fortfarande. Ytterligare information, inklusive exteriör visualisering, publiceras senare. Datum för första spadtaget tillkännages framöver. Projektledarna kommer snart att börja samarbeta med stadstjänstemän om de förberedande planerna för templet och börjar lämna in offentliga dokument under de kommande månaderna.