Barcelona, Spanien

Platsen för Barcelona tempel i Spanien annonserad

Det blir ytterligare ett Herrens hus i Spanien

Första presidentskapet i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har offentliggjort platsen för Barcelona tempel i Spanien.

Karta som visar platsen för Barcelona tempel i Spanien.

Det här templet ska byggas vid korsningen mellan Avinguda de la Vía Augusta och Avinguda de la Clota i Sant Cugat del Vallès i Barcelona i Spanien. Det planeras för ett tempel i två våningar på omkring 2 500 kvadratmeter. En anslutande byggnad på omkring 1 300 kvadratmeter, med gästhem, ett ankomstcenter och ett distributionscenter kommer också att byggas på den 2,2 hektar stora tomten. Kyrkans president Russell M. Nelson tillkännagav först templet i Spanien i Barcelona i april 2022. Detta blir det andra templet i landet. Madrids tempel i Spanien invigdes 1999. I Spanien finns det över 61 000 sista dagars heliga i mer än 130 enheter. Melitón González Trejo, en officer i den spanska armén som besökte Utah 1874, spelade en nyckelroll vid översättningen av Mormons bok till spanska efter att han blivit medlem i kyrkan. De första sista dagars heliga i Spanien döptes under 1950- och 1960-talet.

Detaljerade designplaner för det här templet håller fortfarande på att skapas. Ytterligare information, inklusive exteriör visualisering, publiceras senare. Datum för första spadtaget tillkännages framöver.

Projektledarna kommer snart att börja samarbeta med stadstjänstemän om de förberedande planerna för det här templet, och de börjar lämna in offentliga dokument under de kommande månaderna.

För sista dagars heliga är tempel Herrens hus och de heligaste platserna för tillbedjan på jorden. Templen skiljer sig från kyrkans möteshus (kapell). Alla är välkomna att närvara vid söndagens gudstjänster och andra veckoaktiviteter i lokala möteshus. Templens främsta syften är att trofasta medlemmar i Jesu Kristi kyrka ska få delta i heliga ceremonier som vigslar, som förenar familjer för evigt, och ställföreträdande dop till förmån för avlidna förfäder som inte hade möjlighet att döpas medan de levde.