Påskynda frälsningsarbete med hjälpa av teknik

Påskynda frälsningsarbetet med hjälp av teknik

BUDSKAP FRÅN OMRÅDESLEDARE

BUDSKAP FRÅN OMRÅDESLEDARE
Av äldste Robert A. Dryden, Storbritannien
Områdessjuttio

F ör ett antal år sedan sade en prästadömsledare i min hemstav följande:  ”Vi tillbringar all vår tid med att söka upp undersökare när vi borde använda tekniken för att hjälpa dem att komma till oss. Nu ser jag värdet i hans ord när jag hör apostlar och profeter uppmana oss att använda internet för att sprida evangeliet.  I juni 2013 sade president Monson: ”Nu är det dags för medlemmar och missionärer att komma samman … [och] verka i Herrens vingård för att föra själar till honom. Han har berett medel för oss till att sprida evangeliet på en mängd sätt, och han ska hjälpa oss i vårt arbete om vi handlar i tro och utför hans verk.”  
DrydenRA_200x250.jpg


Områdessjuttio

F

I generalkonferensen i april 2014 uppmanade äldste Ridd i Unga mäns presidentskap oss att använda tekniken. Han sade: ”Teknikens gudomliga syfte är att påskynda frälsningsarbetet. Herren förväntar sig att ni använder dessa storslagna hjälpmedel för att ta hans verk till nästa nivå, till att sprida evangeliet på sätt som är bortom min generations vildaste fantasier. Medan tidigare generationer påverkade sina grannar och sin stad har ni förmågan genom internet och sociala medier att sträcka er ut över gränser och påverka hela världen.” 

I hela Europa ser vi medlemmar använda teknik för att påskynda arbetet. Högrådsmedlemmarna i Canterbury stav i England skickade till exempel videon ”Tack vare honom” till 180 vänner som inte tillhör kyrkan, med en inbjudan att låta andra se videon.

Naomi i Schweiz använde ett socialt nätverk för att skicka en personlig inbjudan till sina vänner som inte tillhör kyrkan att vara med på avskedsmötet före hennes mission.   Över 80 personer kom, och av dem var 40 i kyrkan för första gången!

Många medlemmar använder också sociala nätverk för att på ett naturligt och kärleksfullt sätt inbjuda sina vänner och familjemedlemmar som inte tillhör kyrkan till avskedsmötet före en mission eller mötet efter hemkomsten, till dop, församlingsfester, när ett barn välsignas, generalkonferenser och andra evenemang i kyrkan.  

De här exemplen är bara början. Varje ansträngning vi gör för att förkunna evangeliet stärker vittnesbörd och kyrkan i sig. Vad kan du göra i dag för att sprida evangeliet på internet? Det är lättare och roligare än man kan tro. Här är några förslag.

På Facebook, Twitter, Google+ och YouTube kan du ”gilla” och följa flera av kyrkans officiella webbplatser, till exempel  Church Facebook Page, The Mormon Channel, Mormon.org, Mormon Messages, LDS Youth och så vidare.

Dela citat, bilder eller en videor på ett socialt nätverk från någon av de här officiella webbplatserna som berörde dig, med en kommentar varför de berörde dig. Var ärlig och var dig själv när du deltar i samtalen på internet.  Som äldste Ballard har sagt: ”Med hjälp av nya teknologiska verktyg kan du främja Herrens verk genom att ta del i det pågående samtalet om kyrkan.”

Gå till Mormon.org och skapa en profilsida på http://www.mormon.org/create och berätta sedan om den för dina vänner. Fäst en länk till den vid din signatur, lägg ut den på sociala media och så vidare.

Som förberedelse för inbjudningsmånaden december kan du lägga märke till vilka av dina medlemmar som inte tillhör kyrkan som ”gillar” och säger något positivt när du lägger ut något andligt eller familjerelaterat på sociala media.   Be om att få veta vilka de här vännerna som du kan bjuda in till kyrkan.

Du hittar många fler förslag på lds.org genom att skriva ”sharing the gospel online” i sökfältet. Fråga någon av ungdomarna eller de unga ensamstående vuxna i din församling om du behöver hjälp med de här förslagen.

Evangeliet och kunskapen om vår Frälsare ger så mycket frid och glädje till dem som omfamnar det. Det är något som borde delas med hela världen.

Syster Dryden och jag började nyligen prata med en underbar man om evangeliet. Det var intressant att han aldrig hade hört något av namnen som kyrkan är känd genom. Teknik är verkligen ett redskap vi måste använda mer i lydnad mot Herrens befallning att föra hans kyrkan ”ut ur dunklet och ut ur mörkret”.  Må Gud välsigna oss när vi när når ut med hjärta och händer för att sprida hans evangelium.