Oväntat besök av äldste Oaks i Stockholm

Många medlemmar i Gubbängens församling blev förvånade när de möttes av mötesvärdens viskning ”Äldste Oaks är här” när de kom till kyrkan den 12 juli. Men mycket riktigt, på förhöjningen satt Äldste Dallin H. Oaks, en av medlemmarna i de tolv apostlarnas kvorum. Han var inte på officiellt besök utan passerade bara Stockholm under en semesterresa med sin hustru och fem av deras barn med respektive.

En medlem i församlingen sprang på hela familjen Oaks i tunnelbanan på väg till kyrkan och fick visa dem vägen upp till kyrkans möteshus.

Sakramentsmötet hölls som planerat men präglades av äldste Oaks närvaro och i slutet av mötet delade han med sig av några tankar. Han var på gott humör och bad skojfriskt stavspresident Jakob Hagman som översatte till svenska att hjälpa till och förbättra hans tal om nödvändigt.

Äldste Oaks undervisade om privilegiet som det innebär att komma till kyrkan. Genom sakramentet förnyar vi både våra förbund och renar oss. Det hjälper oss att alltid ha den Helige Anden med oss. Han underströk hur viktigt det är för honom och hans familj, även när de är på resande fot, att hitta en församling där de kan få ta del av sakramentet.

Han talade uppskattande om de tal och de budskap som redan lämnats under mötet. Han sa ”Jag säger amen till allt som har sagts”. Han tillade sedan ett citat han tillskrev en brittisk filosof ”Om du inte i detta liv sätter Gud först spelar det ingen som helst roll vad som är på andra plats”. Han förklarade att vi är här för att göra val och vid kärnan av dessa val så väljer vi mellan Gud och världen. I detta land finns det många världsliga påtryckningar och det krävs trofasthet för att sätta Gud först. ”Ni gör det valet, annars hade ni inte varit här idag. Det hedrar er och era ledare att ni bär evangeliets fana och Guds ord i detta land.”

Han berättade om de två begravningar som nyligen hållts för hans två bröder i de tolv apostlarnas kvorum, äldste L. Tom Perry och president Boyd K. Packer, och hur en begravning inte alls behöver vara en sorglig tillställning när man firar människor som levt så goda liv och som nu fått ta sin examen.

Avslutningsvis bar han sitt vittnesbörd om att det här är Jesu Kristi sanna kyrka med det fullständiga evangeliet och prästadömets makt. Han bad oss använda dessa för att välsigna Guds barn.

Efter att mötet avslutades gav han församlingen en kort vinkning och avlägsnade sig. Förhoppningsvis gillade han sitt korta besök i Gubbängens församling.