Nytt missionspresidentpar till Sverige

Vid månadsskiftet juni/juli har president Gregory J. Newell och syster Candilyn Newells treåriga mission kommit till sitt slut. I och med att de åker hem, anländer vårt nya missionspresidentspar: President James E. Beckstrand och hans hustru Tamara C. Beckstrand.

President Beckstrand verkade som missionär i Sverige 1976–78. Han älskade varje minut och har ofta och gärna pratat om sin mission sedan dess. En av hans förfäder, som kom från Jönköping, blev medlem i kyrkan redan 1859 i Sverige. Det gör vårt land extra betydelsefullt för familjen. Syster Beckstrand bekräftar sin mans varma känslor för Sverige med ett varmt skratt och säger:

”Det känns som om jag redan varit på mission i Sverige tack vare de brev han skickade hem därifrån och alla berättelser vi hört sedan dess. När vi fick kallelsen kändes det som att vi ska få åka hem!”

Paret har bott i en liten stad med ca. 200 invånare i mellersta Utah i över 30 år. Paret har två söner och två döttrar samt nio barnbarn. Ytterligare tre barnbarn kommer att födas inom några månader efter att de inlett sin mission! President Beckstrand har arbetat på ett företag som äger och driver ett antal sjukhus runtom i Utah. Han fick ett erbjudande att pensionera sig hösten 2013, ett erbjudande de bestämde sig för att tacka ja till. På hans allra sista dag på arbetet togs den första kontakten från kyrkan angående missionen. De kände och känner sig väldigt ödmjuka inför att vår himmelske Fader känner och vet exakt var hans barn är och i vilken situation.

”Ibland tittar jag på min fru och säger: ’HUR kunde vår himmelske Fader hitta just oss av alla?’ Men svaret på den frågan stärker samtidigt vår tro och övertygelse om att det här är Hans verk. Han är den som leder och kommer att hjälpa oss i detta stora och viktiga kall att ta hand om drygt 200 missionärer och att få dela med oss av evangeliet till människorna i Sverige. Vi känner oss mycket ödmjuka.”

Syster Beckstrand fortsätter med tårar i ögonen:

”Att få tjäna en mission tillsammans, i Sverige, är en enorm välsignelse. Evangeliet har alltid varit det viktigaste i mitt liv. Jag hann aldrig verka som missionär innan vi gifte oss, men nu får jag chansen. Att få arbeta tillsammans med missionärerna och att dela med sig av evangeliet till människor som ännu inte känner till sanningen, det känns speciellt för mig, ända in i hjärteroten. Jag känner redan en stor kärlek för både missionärerna och det svenska folket.”

Paret avslutar och säger samstämmigt:

”Vi kan knappt vänta på att få sätta igång. Naturligtvis känner vi oss lite nervösa också. Men vi förlitar oss på att Herren kommer att hjälpa oss. Vi är ivriga att komma igång och se vad Herren har i beredskap för oss. Vi är ivriga att få dela med oss av evangeliet till det svenska folket, att få arbeta tillsammans med alla goda, härliga, andliga medlemmar och att hjälpa missionärerna! Vi är alla involverade i ett härligt verk.”