Nytt ledarskap inröstat på Malmös församlingskonferens

En vårlik februaridag samlades Malmö församlings medlemmar till församlingskonferens. Det var en speciell konferens eftersom församlingen fick nytt biskopsråd.

Stavspresident Tony Clark avlöste biskop Donald Eldenberg jämte förste rådgivare Christopher Grant och andre rådgivare Magnus Molbaek, med stort tack, från sitt tjänande i biskopsrådet. Därefter inröstades Christopher Grant som biskop tillsammans med förste rådgivare Magnus Molbaek och andre rådgivare Klas Söderbom.

Under resterande delen av mötet fick vi ta del av tal och vittnesbörd av dessa bröder och lyssna till Malmö församlingskör som sjöng ”Ljuvligt det är, min Herre Gud”.

Biskop Eldenberg, som avlöstes efter dryga fem år som biskop, sa att han såg framför sig bilden på Jesus Kristus med ett svart får i famnen och tänkte på sin egen ungdomstid då han hade planer för sin framtid som kanske inte var helt i överensstämmelse med Himmelske Faders planer för honom. ”Även svarta får kan på sikt bli ledare”, sa biskop Eldenberg. Det är lätt att döma andra medan vi ofta glömmer vår egen otillräcklighet.

När president Russell M Nelson blev kallad som apostel frågade han president Kimball, ”Vad ska jag tala om på Generalkonferensen?” President Spencer W Kimball svarade honom: ”Ingen kommer någonsin mer att berätta för dig vad du ska tala om, mer än den Helige Anden.” ”Detsamma gäller biskop Grant. Nu är det den Helige Anden som ska inspirera dig!”, sa biskop Eldenberg.

Klas Söderbom, 2:e rådgivare, som nyss blivit intervjuad till sin kallelse, sa att tankarna fortfarande tumlade omkring.  Broder Söderbom bar sitt vittnesbörd och fastslog att vår Himmelske Fader bekymrar sig om oss, gläder sig när det går bra för oss, är ledsen när vi misslyckas.

Biskop Christopher Grant uttryckte sin tacksamhet till biskop Eldenberg för att han fått lov att tjäna med honom i det tidigare biskopsrådet. ”Biskop Eldenberg är en inspiratör”, sa biskop Grant och berättade att han för en del år sedan gick en tuff utbildning på Tekniska Högskolan i Lund. Många hoppade av utbildningen p g a svårighetsgraden och biskop Grant var orolig att han inte skulle klara den svåra matematiken. Han pratade med biskop Eldenberg, som själv gått utbildningen, och fick all den hjälp han behövde av honom. ”Hade det inte varit för biskop Eldenberg, hade jag inte klarat det”, sa biskop Grant.

Biskop Grant sa att vi inte väljer våra ämbeten, vi blir kallade. Han berättade att han haft några svåra månader bakom sig på arbetet och på grund av den tuffa och pressade situationen varit orolig för att bli kallad som biskop. Han berättade att han dock fått föraningar om vad som väntade. Han hade en dröm där han fick frågan om att bli biskop och ombads motivera varför han eventuellt inte kunde acceptera kallelsen.

I familjen Grant har de en liten kortlåda med olika skriftställen. Den brukar de ta fram på hemaftnarna och barnen får dra ett kort, så läser de skriftstället tillsammans. Under hemaftonslektioner med familjen på senare tid tyckte biskop Grant att de skriftställen de lästa alla var svar på hans undringar och pekade i en viss riktning. T ex läste de i Joh 13:7, ”Jesus svarade: ’Vad jag gör förstår du inte nu, men längre fram skall du förstå det.’” Biskop Grant bestämde sig för att om han blev kallad som biskop skulle han acceptera. Så när han fick frågan av stavspresident Tony Clark och accepterade, kände han att alla bekymmer och prövningar, han haft, mirakulöst lyftes bort. ”Jag har fått ny energi av kallet, det är Guds kraft. Jag känner glädje över att tjäna som biskop, en bubblande glädje.  Herren vill att vi ska visa tro först. Gud har all kunskap, han vet hur vi känner det, han vet vår situation”, sa biskop Grant och bar avslutningsvis sitt vittnesbörd om evangeliets äkthet.

Syster Annette Grant, hustru till biskop Christopher Grant bar sitt vittnesbörd om Jesu Kristi sanna kyrka och sa att hon är nervös men samtidigt tacksam över utmaningen att kunna stödja sin man i detta nya, stora kall.

Avslutande talare, Stavspresident Tony Clark tackade för den tid han kunnat tjäna tillsammans med biskop Eldenberg och mindes när de redan som unga varit vänner. Han tackade även biskop Eldenbergs familj av hela sitt hjärta som stöttat sin make och far.

President Clark uttryckte om biskop Christopher Grant att han känner starkt att han är rätt man som biskop. ”Biskop Grant kommer att vara en person som ni kan tala med om era bekymmer och utmaningar” sa president Clark.