Nytt biskopsråd i Södertälje

Söndagen den 16 augusti 2015 fick Södertälje församling i Stockholm södra stav ett nytt biskopsråd. Biskop Anders Nylund som under 15 års tid verkat som rådgivare till flera biskopar och nu senast som biskop avlöstes. Ny biskop blev broder Mark Anderson. Som förste rådgivare kallades Joseph Bautista och som andre rådgivare Tomas Lidberg.

Biskop Nylund uttryckte att det har varit en underbar uppgift att se varje individ utvecklas och gå framåt. Nu ser han fram emot att kunna sitta med sin fru i församlingen under sakramentsmötet.

Det var en ödmjuk ny biskop som tog vid i Södertälje församling. Biskop Anderson började med att visa hela församlingen en fläck som han hade på sin vita skjorta. Han sa att han vet att han har brister och att han vill vara tydlig med det. Vi har alla tillkortakommanden men vår villighet finns. Biskop Anderson instämde med Josuas ord om att helhjärtat vilja tjäna Herren: 'Men jag och mitt hus, vi vill tjäna Herren.' (Josua 24:15). Han vittnade också starkt om sin tro på Guds existens och om Jesus Kristus som världens Frälsare.

Men jag och mitt hus, vi vill tjäna Herren.'

Dagen efter att biskop Anderson blivit inröstad som biskop fick han och hans fru Veronica sitt fjärde barn. Även biskopens rådgivare väntar tillökning i sina respektive familjer, så tillväxten i Södertälje församling är stadig och församlingen sprudlar av liv.