Ny tempelpresident och värdinna till templet i Stockholm

En dag i somras fick Ingemar och Louise Nyman från Södertälje församling ett mail från president Uchtdorfs sekreterare med en fråga om att bestämma en tid för ett webb-tvmöte med president Dieter F. Uchtdorf i kyrkans första presidentskap. ”Det var väldigt spännande”, berättar syster Nyman, ”men jag förstod att det skulle innebära en förändring i våra liv”.

Ingemar och Louise har varit pensionärer i tre respektive fyra år och har njutit av tiden med barn och barnbarn, resor och släktforskning.

Under det inplanerade mötet kallades de av president Uchtdorf till att tjäna som tempelpresident och värdinna för kyrkans tempel i i Stockholm fr.o.m. den första november 2015 och tre år framåt. President Nyman beskriver samtalet med president Uchtdorf som ett fantastiskt samtal, ”till en början formellt och i denna del kom kallelsen, men sedan övergick samtalet till att ha en mer privat ton”.

President och syster Nyman är båda omvända till evangeliet i vuxen ålder. Inte kunde de tro för 40 år sedan att det var i ett Herrens tempel de skulle spendera tre år som pensionärer.

Syster Nyman berättar hur hon som 26-åring reflekterade över sitt liv. Hon hade allt hon alltid önskat sig, men ändå kände hon att det var något som fattades. En dag knackade kyrkans missionärer på dörren och president Nyman som studerat i USA kände till mormonerna och släppte in dem. Men han var inte alls intresserad av deras budskap. Syster Nyman däremot lyssnade verkligen och det kändes så bra varje gång missionärerna kom hem till dem.  Syster Nyman berättar hur hon frågade missionärerna om man som medlem i kyrkan får dansa. När hon förstod att det till och med anordnas danser för ungdomarna i kyrkan tänkte hon: ”Danser för ungdomar där ingen röker och ingen dricker, det kan inte bli bättre.”

Syster Nyman fortsätter: ”När jag var trettio och vi fått vårt första barn var nyfött upptäckte  jag helt plötsligt att jag hade ändrat min inställning till barndop ”. Nu kände hon starkt att hon ville döpa sig i vuxen ålder och bli medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

President Nyman å andra sidan var inte alls intresserad av kyrkan. Så när hans fru blev medlem bestämde de att han skulle vara hemma med barnen på söndagarna medan hon gick till kyrkan. Även om det var en svår tid för paret Nyman så blev det en lugn och härlig start för syster Nyman i sitt medlemskap i kyrkan i och med att hon verkligen kunde sitta och lyssna och ta till sig av undervisningen när hon var i kyrkan. ”Jag upplevde att jag gick framåt och lärde mig mycket, bara av att hålla tal och genom mina kallelser så kände jag att Herren var med mig och stärkte mig.”

Genom åren har missionärerna alltid varit välkomna hem till familjen Nyman, men president Nyman var inte särskilt intresserad. Familjen bodde i Luleå och en syster i grenen där tröstade syster Nyman med orden: ”Vet du Louise: De som är mest mot, kommer att bli mest för. Jag trodde på henne, och det stämde!”

President Nyman berättar hur han såg att familjen blev starkare och starkare och att han tyckte mycket om kyrkans familjeprogram. Han har räknat ut att 28 olika missionärspar har varit hemma hos familjen och försökt att undervisa honom. Men vändningen kom först när paret började ha kvällsbön tillsammans. En tid därefter följde president Nyman med syster Nyman på en distriktskonferens. Syster Nyman njöt under mötet för hon kände det som att allt som sades var riktat till hennes man. Efter mötet kallade president Max M. Kimball, missionspresident och distriktspresident för Norrlands distrikt, paret Nyman till ett rum. Där sa han till president Nyman: ”Du är redo!” Svaret kom på en gång från president Nyman: ”Ja!”

Du är redo!” Ja!”

Han döptes samma kväll i Luleå. Sen dess har han tjänat troget i olika ämbeten. Det dröjde bara sex månader tills han blev grenspresident i Luleå gren. Några år senare flyttade familjen till Uppsala där han blev kallad till biskop. Senare har han också tjänat som stavspresident för Stockolm stav.

President och syster Nyman träffades i ”längdhoppsgropen”. Båda var aktiva friidrottare i ungdomen och idrotten har varit en stor och viktigt del genom hela deras liv. Paret har välsignats med fem barn och det tionde barnbarnet är på väg.

Som rådgivare och assistenter i templet har president och syster Nyman Torbjörn och Birgitta Jälmbrandt från Umeå gren samt Bert och Margareta Mattsson från Kungsbacka församling.

Om framtiden säger president Nyman: ”Det ska bli en fin tid på det sättet att vi får vara i Herrens hus, för det är verkligen Herrens hus. Det känns stort, och lite skrämmande att få ansvar för Herrens hus.” Deras önskan och förhoppning är att alla ska känna sig välkomna till templet.