Ny mark bryts i Handen

Den 7 februari 2015 togs första spadtaget för det nya möteshus som Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga ska bygga centralt i Handen, Stockholm för både Handens och Vendelsös församlingar att träffas i.

Byggnaden beräknas stå klar redan innan jul 2015, men processen innan marken kunde brytas har varit lång. Redan 1987 kom kyrkan överens med kommunen om att bygga en kyrkobyggnad och enades om en plats för detta. Dessvärre fick man inte klartecken från kyrkans centrala byggnadsnämnd och projektet kom aldrig igång.

För några år sedan aktualiserades frågan igen och man inledde dialogen med kommunen för att hitta lämplig plats. Några som var med redan 1987 erinrade sig den då utsedda platsen och mycket riktigt, när kommunkartan för tomten plockades fram fanns där redan ett inritat möteshus och där förelåg inga hinder för att nu realisera vad som aldrig kom att bli 28 år tidigare.¨

Malin Parada, ledare för kvinnoorganisationen Hjälpföreningen i Vendelsö församling var en av de som gladde sig över byggstarten:
- Jag ser personligen fram emot närheten till kyrkobyggnaden och det ska bli roligt att bjuda in alla i vårt närområde. Jag hoppas att kommunen och samhället ska kunna se det goda vi bidrar med och att vi får många nyfikna besökare. Jag vill inbjuda alla kvinnor oavsett nationalitet, social ställning eller religion att komma till Hjälpföreningen.

Cirka 150 personer samlades för en kortare ceremoni den kalla vinterdagen då första spadtaget togs. Där var medlemmar från de två berörda församlingarna och deras församlingsledare, ett antal nyfikna närboende och tillresande från närliggande församlingar samt stavspresident Marcus Karlsson och äldste Ingvar Olsson (Områdessjuttio) med hustru Barbro Olsson. Där fanns också officiella representanter från kommunen, Göran Svensson (S) Stadsbyggnadsnämndens ordförande, Martina Mossberg (M) Oppositionsborgarråd och Sven Gustafsson (M) Stadsbyggnadsnämndens 2:e vice ordförande.

Det var en glad och hoppfull Marcus Karlsson som talade till de som samlats.
-Det känns alldeles fantastiskt att få stå här och vara med! Det är många genom åren som har önskat, efterfrågat, längtat och uppsänt böner för detta kapell. Vi undervisas och påminns i dessa byggnader hur vi kan bli mer kristna, än godare medmänniskor och att se till vår nästas behov och tjäna med kärlek och barmhärtighet. I dessa byggnader undervisas vi om hur vi kan stärka familjen och hjälpa våra barn att bli strävsamma och goda samhällsmedborgare. Vi vill inbjuda fler att ta del av det vi har att ge.

Stavspresidenten för Stockholm södra stav Marcus Karlsson talar till de som samlats. (Foto av David Heidenberg)
Marcus_de_som_samlats_648_452.jpg

President Karlsson växte upp i Haninge kommun som nu är kyrkans medlemstätaste kommun i Sverige med cirka 700 medlemmar.

Göran Svensson från kommunen välkomnade den byggnad som ska uppföras och sa i sitt tal:
-I en vardag full av buller, stress och många intryck så tror jag att vi människor behöver platser som kan ge oss ro och platser som kan ge oss möjlighet till eftertanke. För vi behöver platser där vi känner gemenskap. När vi kommer samman för studier eller samlas för att gemensamt känna eller uttrycka något, då kan vi växa som individer och vi kan få styrka att klara av vardagen. Jag tror för min del att vi alla människor behöver känna att vi är del av något större och andra sammanhang än oss själva.

Göran Eriksson, ordförande i Stadsbyggnadsnämnden välkomnar den nya byggnaden. (Foto av David Heidenberg)
Goran_Erikson_648_452.jpg

Han framförde också en hälsning från Haninge kommun:
-Vi hoppas att detta ska bli en plats där ni kommer trivas och att ni får ett hus som ni nu kommer känna blir det hus som ni har längtat efter i vad jag förstår 30 år. Vi är också tacksamma för att ni bygger ett hus som gör den här platsen intressantare och faktiskt betydligt vackrare än vad den är idag. Tack ska ni ha!