Aktiviteter för ensamstående

MSA
Foto: Hadi Saroosh

I Stockholms södra stav har man under 2019 påbörjat ett arbete med att möta behoven hos unga medlemmar som fyllt trettio och som är ensamstående. En kommitté har skapats bestående av Oliver Castillo, Miriam Blanchette, Amanda Nilsson och Raj Singh. Ansvarig högrådsmedlem är Hadi Soroosh, en broder som till ganska nyligen själv tillhört gruppen. Förkortningen MSA står för Mid Single Adults och vänder sig i första hand till medlemmar mellan 25 och 45 som inte är gifta. I Stockholm träffas MSA regelbundet för olika aktiviteter. Ofta håller man till på institutcentret och ofta blir det dansundervisning eftersom Oliver Castillo är en rutinerad dansinstruktör.

Miriam Blanchette hade tidigare varit med om midsommarfiranden hos familjen Nilsson i Skåne under flera år. Miriam började bearbeta sin kollega i MSA-kommittén Amanda Nilsson och undrade om inte denna aktivitet kunde göras med fokus på MSA. Man bestämde sig för att satsa på idén och började bjuda in vänner vänner från Sverige och från andra länder. Det slutade med att 40 MSA från Sverige, Norge, Danmark och England samlades för en helg på den skånska landsbygden med midsommardans, femkamp, utflykt till sjön med traktor och vagn samt gemensamt kyrkobesök i Lunds församling.

Isak Malm från Jönköping sammanfattade sina intryck från evenemanget: ”Midsommar för MSA i Skåne var verkligen fantastiskt; ett oerhört välkommet tillskott i en annars ganska tom aktivitetskalender för oss över 30. Vi träffade gamla vänner och skapade nya. Vi blev välsignade med underbart väder och kände glädje, gemenskap och hopp tillsammans. Allt avslutades efter tre perfekta dagar, och under helgens gång kände jag tydligt hur Anden vittnade starkt om Guds kärlek till alla sina barn, oavsett livsöde.”