Storbritannien, Europa Nord

Möt presidentskapet för området Europa Nord

Kyrkans ledare inbjuder alla att lära känna Jesus Kristus och ta del av hans evangelium

Meet the Europe North Area Presidency

Den 7 april 2022 bildades det nya presidentskapet för området Europa Nord i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, med äldste Hans T. Boom som president, äldste Scott D. Whiting som förste rådgivare och äldste Alan T. Phillips som andre rådgivare.

Presidentskapet för området Europa Nord betjänar folket i tretton länder, inklusive nästan 300 000 medlemmar i kyrkan. Området inbegriper Danmark, Estland, Finland, Grönland, Irland, Island, Kap Verde, Lettland, Litauen, Norge, Portugal, Storbritannien och Sverige. Dessutom överses Ukraina och Moldavien av äldste Kyrylo Pokhylko i hans roll som assistent till presidentskapet för området Europa Nord.

Äldste Hans T. Boom, områdespresident.

Äldste Boom säger: ”Vår prioritet som presidentskap är att hjälpa enskilda och familjer att på nytt lägga fokus på Jesus Kristus. Det målet ligger till grund för all vår verksamhet. Prioriteten är att betona att alla behöver lära känna Frälsaren. Vi inbjuder alla att ta del av hans evangelium.

Vi är tacksamma för möjligheten att återigen ha områdeskontoret i Storbritannien och känner att det kommer att medföra de välsignelser som behövs för att fortsätta med frälsningens och upphöjelsens verk i området Europa Nord.”

Äldste Boom föddes i Amsterdam, Nederländerna den 13 juli 1963. Han verkade som heltidsmissionär på volontärbasis i Englandmissionen London Öst och verkade senast som president för området Europa Öst. Han gifte sig med Ariena Johanna Broekzitter 1984.  De är föräldrar till tre barn.

Äldste Scott D. Whiting, förste rådgivare.

Äldste Whiting var tidigare rådgivare i presidentskapet för området Europa Öst och verkade dessförinnan som biträdande verkställande chef i Tempelavdelningen.

Äldste Whiting säger: ”Jag ser fram emot att templen i Oslo, Norge och Birmingham, England ska byggas och den välsignelse de kommer att vara för folket i området Europa Nord. Genom Herren kan vi känna glädje också under svåra tider, särskilt när vi håller de heliga löften vi ingår i templen.” Äldste Whiting föddes i Salt Lake City, Utah den 1 april 1961. Han gifte sig med Jeri Olson i april 1984. De är föräldrar till fem barn.

Äldste Alan T. Phillips, andre rådgivare.

Äldste Phillips har verkat i den högre ledarpositionen områdessjuttio sedan 2016. Han älskar ungdomarna i kyrkan och anser att det är ytterst viktigt att ge röst och möjligheter åt det uppväxande släktet som framtida ledare. Han säger: ”Jag har sett den vitala och djärva tron hos det uppväxande släktet i området Europa Nord. Jag upprepar löftet från vår president i kyrkan, Russell M. Nelson: ’När ni håller era förbund med ökad noggrannhet är ni Europas hopp, och ni är Israels hopp!’” Äldste Phillips är gift med Lindsey Phillips och de har fyra barn.