Miraklet i Visby

Den lilla grenen på Gotland består av en trogen, men liten, skara medlemmar. Visby gren hoppas att en dag kunna få en församling på Gotland. De trogna medlemmarna arbetar och ber för att det ska kunna ske i framtiden. Att bygga upp en församling genom omvändelsedop, då det för tillfället inte finns några barnfamiljer i grenen, är ett tufft arbete som kräver extremt dedikerade missionärer och osjälviskt hängivna medlemmar. Gotland har de senaste åren haft i snitt 1,5 dop per år. I den hastigheten skulle det ta 225 år för Visby gren att öka tillräckligt mycket för att bli en församling. Och då krävs det att alla nuvarande medlemmar och omvända förblir aktiva. Det är uppenbart att Visby gren inte bara behöver bönesvar för att nå sin vision och dröm om att bli en församling. Det behövs mirakel!

I slutet av 2015 beslutade Visby grensråd att de skulle öka sina ansträngningar att nå sitt långsiktiga mål. Alla i grenen ombads att under fastehelgen i november fasta för att missionärerna skulle hitta en familj att undervisa. Grenens medlemmar fastade och bad med detta speciella syfte i åtanke. Även efter fastan var slut fortsatte bönerna att sändas upp från Gotland.

En dag i november arbetade äldsterna inne i Visby. De kontaktade en liten grupp nyanlända som inte talade svenska och väldigt lite engelska. Äldsterna gav dem ett utdelningskort och bjöd in dem till kyrkan. Genom Google Translate kunde de kommunicera något och en av männen sa att han ville lära sig om Kristus. I slutet av november kom två av dem till kyrkan.

Äldsterna undervisade dem om återställelsen av evangeliet och om vem Kristus är. Missionärerna visade dem en bild på Kristi dop, varpå de båda sa att de också ville bli döpta. De båda männen döptes på sitt uppsatta dopdatum den 2:a januari. Genom dessa män kom missionärerna i kontakt med fler intresserade. I dag är sonen till en av männen medlem och även fyra andra som missionärerna kom i kontakt med genom dessa två män.

Grenspresidenten Michael Madden vittnar: ”Gud svarar på böner, kanske inte på det sätt som vi tror att de ska besvaras, utan på de sätt som uppfyller hans planer och de planer han har för sin kyrka. Herren sände oss några ödmjuka, underbara män som redan hade djup tro på Gud och som inget hellre ville än att lära känna honom och följa hans väg.”

Genom dessa nya medlemmars fantastiska exempel har missionärerna på Gotland nu över ett dussin uppriktiga undersökare.

President Madden säger: ”Jag önskar att vi alla, som är så välsignade med att leva i Sverige, kunde ha samma starka tro på Gud och på att han svarar våra böner som dessa män.”

Ännu en detalj känns angelägen att berätta. Alla dessa underbara människor som döpts in i Visby gren i år kom till Sverige den första helgen i november. Samma helg som grenen fastade för ett mirakel.