Lunds Arena

På onsdagar är det aktivitetskväll i Lunds församling. Då träffas Unga Kvinnor och Unga Män, de äldre primärbarnen har sina aktiviteter och de flesta av församlingens rådsmöten sker då. Men med jämna mellanrum bryter vi mönstret och bjuder in till en gemensam aktivitet som vi kallar Arena. Det handlar om en talangkväll för alla åldrar. Programmet varar aldrig längre än en timme och vi avslutar alltid med en gemensam fika. Vi har anordnat återkommande Arenakvällar i flera år nu. De brukar dyka upp med två, tre månaders mellanrum.

Vi känner att Arena fyller flera syften. Vi anstränger oss särskilt för att bjuda in vänner till kyrkan, både som 'artister' och som publik. Många av församlingens ungdomar gillar att spela och sjunga, och Arena blir ett naturligt mål att arbeta inför. Ibland tar man hjälp av en klasskompis, ibland gör man något tillsammans med någon från en annan församling. Alla genre är tillåtna så länge texter och uppträdande är i linje med kyrkans normer. Vi märker att folk tycker om att 'bli tjatade på'. Det går inte att bara sätta upp en lista och tro att den ska fyllas av ivriga artister som vill dela med sig av sina talanger. Men nu när formen för Arenakvällarna finns på plats går det mycket lättare.

Vi är tacksamma för vårt biskopsråd som alltid lägger undan andra saker för att vara med på Arena. Arena blir verkligen en mötesplats där medlemmar, vänner och missionärer får en chans att lära känna varandra. Ibland har vi kryddat programmet med någon lek eller en tävling, men vi gör aldrig själva Arena till en tävling. Alla får uppskattning och applåder, även när ens nummer havererar... Dolda talanger kommer fram i ljuset och vi inspireras av varandras mod att dela med sig.

Brynolf Rönndahl visar upp en av sina många talanger på en Arenakväll 2014. (Foto av Johannes Rönndahl)
Brynolf_R C3 B6nndahl_648_452.jpg