Lars Landrö, ny stavspresident i Göteborgs stav

Söndagen den 18 oktober 2015 vid stavskonferensen för Göteborgs stav avlöstes Ulf Strömbom som stavspresident och hans båda rådgivare Sture Nilsson och Kent Perciwall.

I drygt 25 år har Ulf Strömbom tjänat i högrådet och flera stavspresidentskap. Det han kommer att sakna mest är alla samtal med medlemmarna, att få dela deras glädjeämnen och bekymmer. ”Jag har också lärt mig vikten av att sitta i råd där Anden har väglett oss många gånger. Detta är Herrens verk och hans kyrka”.

Sture Nilsson som också tjänat många år i staven känner att Herren godtagit deras offer. Även han kommer att sakna samtalen med medlemmarna.

Som ny stavspresident inröstades Lars Landrö, med Kent Perciwall som 1:e rådgivare och Daniel Malm som 2:e rådgivare.

Lars Landrö har tjänat Herren i många olika kall och nu senast som biskop i Utby församling. ”Jag är tacksam för Andens vägledning i mitt liv och jag ser verkligen fram emot att få resa runt och träffa medlemmarna i stavens församlingar och grenar. Jag känner också att vi behöver hjälpas åt att söka upp dem som vi inte sett i kyrkan på många år.”

Kent Perciwall vill fortsätta att ge sitt allt för att hjälpa medlemmarna att komma till Kristus. ”Har vi fokus på Kristus kommer vi inte att gå vilse.”

”Herren dugliggör den han kallar”, reflekterade Daniel Malm som ser fram emot att tjäna i Herrens verk. ”Herren väljer besättningen och inbjuder alla att komma ombord.”

Alla bröderna uttryckte också i vittnesbörden under konferensen sin innerliga tacksamhet för deras respektive hustru.

Lars Landrö är jurist och arbetar idag på Migrationsverket. Han är född och uppvuxen i Norge men bor sedan drygt tio år tillbaka i Partille utanför Göteborg tillsammans med sin hustru Eva. I senare tonåren kom president Landrö i kontakt med kyrkan och döptes efter att ha fått ett vittnesbörd bland annat genom att ha sett evangeliet i handling i många goda medlemmars liv. Eva sammanfattar sin mans tro genom att säga att ”Lars är en vän till Kristus i teori och praktik”.