Kyrkans medlemmar erbjuds gratis tillgång till hemsidor för släktforskning

Foto: LDS Media Library

Medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga kan skapa egna konton hos bland andra Ancestry.com, Findmypast och MyHeritage utan kostnad. Hos Ancestry.com ges bland annat tillgång till svenska kyrkböcker. Genom dessa program kan medlemmarna göra mycket av sin släktforskning från sitt eget hem. De kan sedan erbjuda templets förrättningar för sina förfäder.

Här följer en kortfattad beskrivning av hur medlemmar i kyrkan ansluter sig till dessa konton:

Börja med att klicka på länken https://familysearch.org/partneraccess Välj sedan den samarbetspartner du vill ansluta dig till. Du måste ansluta dig till en i taget. Klicka på någons 'Join for free'. Du kommer därefter att bli ombedd att logga in på FamilySearch.org med ditt LDS-konto. (Saknar du ett LDS-konto kan du skapa ett sådant genom att klick HÄR. När du har loggat in på FamilySearch.org följer du den guidning som ges för att skapa ett konto för den samarbetspartner du valt.

Den svenska versionen av Ancestry.com nås via Ancestry.se. Här följer en kortfattad beskrivning var man hittar de svenska kyrkböckerna på Ancestry.se:

-   Välj 'Sök' i menyn och klicka sedan på 'Svenska kyrkböcker'.

Kyrkans handledare inom släktforskning har inte möjlighet att erbjuda stöd i själva användandet av dessa program, men förhoppningsvis kan programmen vara till stor glädje och nytta.