Jubileumsfirande i Västerås

Medlemmar och vänner samlades lördagen den 12 november 2016 för att uppmärksamma Västerås grens organiserande för 150 år sedan, samt att den nuvarande kyrkan på Ringduvegatan 2 A byggdes för lite drygt 30 år sedan. Speciellt inbjudna hedersgäster var stavens patriark Arne Hedberg och före detta grenspresidenten Lars Nilsson.

folket_vasteras__612_340.jpg

Västerås grens medlemmar och vänner samlade till jubileumsfirande. (Foto: Roger Pettersson)

Jubileumsfirandet genomfördes med ett antal bildspelspresentationer, sång- och musiknummer samt tal av Arne Hedberg, en presentation av kyrkans invigning 1985 och Lars Nilssons reflektioner om kyrkans tillbyggnad som blev klar 2005 under hans överinseende. Lars Nilsson var grenens president år 2001-2005. Vi är tacksamma för hans ståndaktighet som resulterade i främst en ny kulturhall och ett släkthistoriskt centrum av hög klass.

Vi gläds över Västerås grens historia, som dessutom är väl dokumenterad i text och bilder. Med hjälp av dessa historiska dokument visades fem bildspel. Det första var av broder Harry Gustafsson om tiden före de egna kyrkolokalernas tillkomst fram till år 1950. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga organiserades år 1830, kom till Sverige år 1850 och till Västmanland år 1855 och då i små grenar i Morgongåva, Sala och Västra Lövstad. Västerås gren organiserades 1866 och omfattade då större delen av Västmanland, Dalarna, Gästrikland och Södermanland. År 1869 var Eskilstuna och Västerås en gemensam gren med Carl J. Öberg som president. Uppgifter om grenens historiska utveckling finns bevarad på mikrokort och mikrofilm vid kyrkans huvudkontor i Salt Lake City i USA.

Gurksaltargatan_612_340.jpg

I det gamla möteshuset på Gurksaltargatan 4 i Västerås hölls möten under åren 1952-1985. (Foto: Roger Pettersson)

Broder Steve Holmdahl visade de övriga bildspelen, dels om den gamla kyrkolokalen på Gurksaltargatan 4 där man höll till åren 1952 till 1985, samt ytterligare några bildspel kring tillkomsten av den nuvarande möteslokalen. Ett avslutande bildspel visades med blandade aktiviteter som varit i Västerås gren genom åren.

Skön sång framfördes av Maria Hagman, Tanja Holmdahl Sävhammar och Silvia Karlberg. För musiken och tekniken ansvarade Jakob Sävhammar.