Joseph Smiths liv: Prästadömets återställelse

Lär dig mer om återställelsen av Kristi kyrka

Medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga tror att himmelska budbärare förlänade Guds prästadöme till Joseph Smith och Oliver Cowdery 1829.

Medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga tror att prästadömet är myndigheten att handla i Guds namn delegerad från Gud till människan. När Jesus Kristus levde på jorden gav han prästadömet till sina apostlar. Efter Jesu Kristi korsfästelse och apostlarnas död tror sista dagars heliga att Kristi evangeliums fullhet, och därmed även prästadömet, togs från jorden (se ”Prästadömets återställelse” [Restoration of the Priesthood], churchofjesuschrist.org/topics?lang=eng). Sista dagars heliga tror att prästadömet återställdes till jorden 1829 när himmelska budbärare förlänade det till profeten Joseph Smith. För sista dagars heliga är prästadömets återställelse en viktig händelse i kyrkans historia.

Vad tror medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga om prästadömet?

Sista dagars heliga tror att det finns två olika prästadömen (se Läran och förbunden 107:1): aronska prästadömet och melkisedekska prästadömet. De tror att aronska prästadömet är det lägre eller förberedande prästadömet och att melkisedekska prästadömet är det högre prästadömet.

Aronska prästadömet

Joseph Smith lärde sig om aronska prästadömet efter att ha läst om dop till syndernas förlåtelse under översättningen av Mormons bok. Den 15 maj 1829 gick Joseph och hans skrivare Oliver Cowdery ut i skogen för att be om det de hade läst angående dopet. Som svar uppenbarade sig Johannes Döparen från himlen och förlänade Joseph och Oliver aronska prästadömet, som innehade myndigheten att döpa (se Joseph Smith – Historien 1:68–72).

I dag kan aronska prästadömet förlänas värdiga unga män från 12 års ålder. Faktum är att sista dagars heliga tror att det finns flera olika ämbeten inom det aronska prästadömen, vart och ett med egna ansvar. Dessa ämbeten inbegriper diakon, lärare, präst och biskop (se Läran och förbunden 107:13–14, 85–88). Prästadömsbärare går vidare till ett högre ämbete allt eftersom de utvecklas i evangeliet. Ansvaren inom de olika ämbetena i aronska prästadömet inbegriper att välsigna och dela ut sakramentet, att döpa och se till kyrkans medlemmars timliga behov (se ”Aaronic Priesthood”, churchofjesuschrist.org/topics?lang=eng).

Melkisedekska prästadömet

Sista dagars heliga tror att melkisedekska prästadömet, eller det högre prästadömet, också återställdes genom profeten Joseph Smith. Det exakta datumet för återställelsen av melkisedekska prästadömet är okänt, men det skedde flera veckor efter återställelsen av aronska prästadömet 1829 (se Läran och förbunden och kyrkans historia: Evangeliets lära, lärarhandledning [2000], s. 44–45). De forna apostlarna Petrus, Jakob och Johannes visade sig för Joseph och Oliver och förlänade dem melkisedekska prästadömet.

Sista dagars heliga tror att melkisedekska prästadömet kan innehas av värdiga vuxna manliga medlemmar. Melkisedekska prästadömet har fått sitt namn efter Melkisedek, en högpräst på Abrahams tid (se Läran och förbunden 107:2–4). Detta prästadöme innefattar myndigheten att ge särskilda prästadömsvälsignelser för tröst, råd och läkedom och myndigheten att förläna den Helige Andens gåva. Faktum är att sista dagars heliga tror att i melkisedekska prästadömets förrättningar är ”gudaktighetens kraft uppenbar” (Läran och förbunden 84:20; se även ”Melchizedek Priesthood”, churchofjesuschrist.org/topics?lang=eng).

Lär dig mer

Sista dagars heliga tror att återställelsen av prästadömet i maj 1829 inte enbart är en historisk händelse utan även ett mirakel och en otroligt stor välsignelse för alla Guds barn. Gå till KomTillKristus.org om du vill lära dig mer om återställelsen av Kristi kyrka.