Joseph Smiths liv: Den första synen

Joseph_Smith
Gud Fadern och Jesus Kristus visade sig när Joseph Smith bad om att få veta vilken kyrka han skulle gå med i. Tio år senare grundade Joseph Smith Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Vem var Joseph Smith?

Om du har hört talas om mormonerna kanske du undrar vem som grundade mormonismen. Joseph Smith den yngre är kanske mest känd som den man genom vilken Gud återställde sin sanna kyrka, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Men långt innan Joseph Smith var känd som grundare av en världsomfattande religiös rörelse var han en oansenlig pojke som bara ville veta vilken kyrka han skulle gå med i.

Hur blev Joseph Smith intresserad av religion?

Som vuxen mindes Joseph att ”vid ungefär tolv års ålder började jag allvarligt fundera över min odödliga själs välfärd” (”History, ca Summer 1832”, s.1–2, josephsmithpapers.org, stavning, interpunktion, användning av stor begynnelsebokstav och grammatik standardiserad). När Joseph var i de tidiga tonåren bodde han och hans familj på landsbygden i en del av staten New York som blev känd för sin religiösa entusiasm. Palmyra, staden där Joseph och hans familj bodde, och det omgivande området, var känt som ”eldsvådedistriktet” på grund av den religiösa väckelse som gång på gång svepte över området (se ”Redogörelser för den första synen”, Evangelieämnen, topics.lds.org).

Joseph blev både påverkad och förvirrad av den religiösa upphetsningen, och han önskade innerligt att få veta vilken av de många missionerande sekterna som var Guds sanna kyrka (se Steven C. Harper, “The First Vision: A Narrative from Joseph Smith’s Accounts”, history.lds.org; se också Joseph Smith – Historien 1:9–10). Joseph, som då var fjorton år gammal, vände sig till Bibeln för att få hjälp. Inspirerad av Jakobs brev 1:5, som lyder ”om någon av er brister i visdom skall han be till Gud”, gick Joseph till skogen nära sitt hem och sökte efter svar i bön (se Joseph Smith – Historien 1:11–15).

Vad är den första synen?

Efter att Joseph gått in i skogen knäböjde han i en avskild lund och började be högt för första gången i sitt liv (se Joseph Smith – Historien 1:14). Men så fort den unge Joseph skulle börja be blev han oförmögen att tala. Joseph förklarade: ”Jag hade knappt [börjat be] förrän jag omedelbart greps av en makt som helt och hållet överväldigade mig och hade ett så häpnadsväckande inflytande över mig att min tunga bands, så att jag inte kunde tala” (Joseph Smith – Historien 1:15). Joseph berättade också att ”tätt mörker omslöt [honom]” och att han fruktade att han skulle gå under (Joseph Smith – Historien 1:15).

Som svar på det överväldigande motståndet och mörkret bad Joseph ännu ivrigare. Han upplevde då ett av de största underverken i modern tid, det som mormoner kallar ”den första synen”. Joseph berättade om den här upplevelsen: ”Men då jag ansträngde mig av alla krafter att ropa till Gud om befrielse ur denna fiendes makt som gripit mig, och i samma ögonblick som jag höll på att sjunka i förtvivlan och överlämna mig åt undergång …  såg jag en ljuspelare alldeles över mitt huvud, klarare än solen, som sänkte sig gradvis tills den föll på mig. Så snart den syntes fann jag mig befriad från den fiende som hållit mig bunden. När ljuset vilade på mig såg jag två personer, vilkas glans och härlighet trotsar all beskrivning, stående över mig i luften. En av dem talade till mig och nämnde mig vid namn och sade, medan han pekade på den andre: Denne är min älskade Son. Hör honom!” (Joseph Smith – Historien 1:16–17).

Sista dagars heliga tror att både Gud Fadern och Jesus Kristus talade i Joseph Smiths första syn. De sa till Joseph att han inte skulle ansluta sig till någon av kyrkorna som då fanns på jorden, eftersom ”ingen av dem var erkänd av Gud såsom hans kyrka och rike” och lovade Joseph att ”evangeliets fullhet någon gång i framtiden skulle kungöras för [honom]” (Joseph Smith, ”Church History”, Times and Seasons, 1 mars 1842, s. 707, josephsmithpapers.org). Sista Dagars Heliga tror att evangeliets fullhet återställdes genom Joseph Smith när Herren grundade Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga genom honom tio år senare.

Varför är den första synen viktig för mormonismen?

Sista dagars heliga ser Joseph Smiths första syn som det grundläggande första steget i upprättandet av mormonismen. Den första synen lär oss två sanningar som är centrala i mormonernas lära. För det första att Gud och Jesus Kristus är två åtskilda varelser som var och en har en fullkomlig och förhärligad kropp. För det andra att Gud fortsätter att uppenbara sin vilja för mänskligheten i dag.

Efter den första synen översatte Joseph Smith Mormons bok, en forntida skrift som undervisar om Jesus Kristus, han återställde det sanna prästadömet och den beseglande kraft som gör att familjer kan vara tillsammans efter det här livet, och han tog emot många fler uppenbarelser från Gud. Sista dagars heliga i dag tror verkligen att Joseph Smith var en Guds profet.

Hur kan jag få veta mer?

Du kan läsa mer om Joseph Smiths anmärkningsvärda liv och mission genom att gå till mormon.org.