Afrika

Jesu Kristi kyrka hjälper till med ny malariavaccination i Afrika

Nästan 40 000 barn får vaccinet

Sjuksköterskan Janet Wanyama förbereder för att vaccinera ett barn mot malaria i Malave County Hospital, Kakamega Kenya, 2022.

Den 15 juni 2023, under en global vaccinationskonferens i Spanien, tillkännagav vaccinalliansen Gavi ett bidrag på tre miljoner dollar från Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga till stöd för en historisk vaccinationskampanj mot malaria i Afrika.

Kyrkans donation stärker de samordnade insatserna från Gavi, UNICEF, Världshälsoorganisationen (WHO) och andra som anskaffar och distribuerar det nya malariavaccinet RTS,S. Tack vare kyrkans hjälp kommer omkring 39 500 afrikanska barn att få de obligatoriska fyra doserna vaccin mot malaria som ett direkt resultat av denna donation. Det här är en del av en stor, flerårig kampanj för att vaccinera 4,5 miljoner barn före 2025 års slut.

”Malaria är en av Afrikas farligaste sjukdomar som dödar tusentals små barn varje år”, säger Guillaume Grosso, Gavis chef för engagemang inom statlig och privat sektor, donatorrelationer och kampanjer. ”Tack vare bidragen från donatorer som Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga kan vi hjälpa till att skydda fler barn i riskzonen under vaccineringskampanjen.”

Lydia Mwondi med sin son efter att han vaccinerats mot malaria i Malava County Hospital, Kakamega, Kenya, 2022.

Enligt Gavi dog omkring 475 000 barn under fem år i malaria i Afrika 2021, vilket gjorde sjukdomen till den som dödast flest barn på kontinenten – men det är först nu som vaccinet är tillgängligt. Ett malariavaccin har forskats fram under 18 år. RTS,S-vaccinet godkändes av WHO för större spridning i oktober 2021 efter ett lyckat pilotprojekt i Ghana, Kenya och Malawi, där cirka 1 miljon barn vaccinerades. Det här är det första vaccinet mot malaria som godkänts av WHO, och andra håller på att utvecklas.

”Det här välbehövda RTS,S-vaccinet mot malaria hjälper till att skydda tusentals små barn från denna dödliga sjukdom”, säger Gérald Caussé, kyrkans presiderande biskop. ”Vi är tacksamma att få vara en del av detta historiska initiativ.”

RTS,S agerar mot plasmodium falciparum, den dödligaste malariaparasiten globalt och den vanligaste i Afrika. RTS,S är det första vaccinet som rekommenderats för att förhindra malaria hos barn i områden där risken för malariaspridning är moderat till hög.

Kwaku Agyeman-Manu, Ghanas hälsominister och sista dagars helig, säger att det här malariavaccinet kan göra slut på åratal av lidande i landet på grund av denna ”hemska sjukdom”.

”I samhällena runtom i mitt land är människorna ivriga och efterfrågan är stor”, säger han.

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har stöttat vaccinalliansen Gavi sedan 2011. Kyrkan ger ekonomiskt stöd till framstående globala vaccineringskollaboratörer för att anskaffa och leverera vaccin, övervaka sjukdomar, agera vid utbrott, utbilda sjukvårdspersonal och utveckla program för eliminering och utrotning av sjukdomar. De här insatserna leder till fler vaccinerade barn och färre förlorade liv på grund av malaria, mässling, röda hund, stelkramp hos mödrar och nyfödda, polio, diarré, lunginflammation, gula febern och andra sjukdomar.

”Vaccineringsprogram är en investering i mänskligt kapital”, säger Sierra Leones hälsominister Austin Demby. ”De förbättrar allmänhetens hälsa, den förväntade livslängden och arbetsprestationerna. De är en avbetalning för en framtida ekonomisk blomstring.”

”Den här sedan länge efterlängtade insatsen att vaccinera barn mot malaria kommer verkligen att rädda liv”, säger Hjälpföreningens generalpresident Camille N. Johnson. ”Det är ett fint sätt varpå vi kan bidra med hjälp, så som Frälsaren skulle göra.”

Jesu Kristi Kyrkas humanitära insatser

Genom sina humanitära insatser hjälper Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga till att lindra lidande, främja oberoende och ge tillfällen till tjänande. Kyrkan följer Jesu Kristi uppmaning att föda den hungrige, ge den törstige att dricka, ge husrum åt främlingen, klä den nakne och besöka de sjuka och lidande.

Kyrkans humanitära program möjliggörs genom sista dagars heligas och deras vänners givmildhet och frivilliga hjälp. Över 6 miljoner arbetstimmar ges varje år av volontärer för att stötta hjälpinsatser.

Kyrkan sponsrar bistånds- och utvecklingsprojekt i över 190 länder och territorier och ger hjälp utan hänseende till ras, religiös tillhörighet eller nationalitet. Bistånd ges utifrån grundprinciperna personligt ansvar, samhällsstöd, oberoende och hållbarhet.

Vaccinationsprojektet mot malaria bekostas delvis av LDS Charities Australia.

Om vaccinalliansen Gavi

Gavi är en internationell organisation som bildades för att förbättra tillgången till nya och underutnyttjade vacciner för barn som bor i världens fattigaste länder. Gavi har hjälpt till att vaccinera nästan 1 miljard barn sedan 2000 och därigenom förhindrat över 16 miljoner framtida dödsfall.