Jerkers jultips

Jerker_Svensson
Jerker Svensson, Örebro församling

Jerker Svensson i Örebro församling minns hur han inför en julmånad antog en uppmaning att ”lysa upp världen”. Han bestämde sig för att ta vara på alla tillfällen att tjäna sina medmänniskor under december månad. Här följer hans anteckningar om hur han fångade tillfällen att hjälpa till under en vanlig julmånad. Kanske kan hans erfarenheter inspirera oss till ett mer fokuserat sätt att följa den Jesus vi firar i december. Lägg märke till hur en del av Jerkers tjänande redan låg inom hans ”ansvarsområden”, men att hans medvetna önskan att tjäna kunde helga även dessa handlingar.

* Vår familj fick möjlighet att städa mina föräldrars hus inför jul.

* Jag hämtade en medlem till ett möte som inte själv kunde ta sig till kyrkan.

* Jag städade efter församlingens julfest.

* Jag tog mig tid att prata med en person om vittnesbörd.

* Min fru Pia och jag är stödpar för Unga vuxna i Örebro, och jag fick möjlighet att leda dem i en hemaftonslektion.

* Jag hade ont om tid när jag hämtade vår dotter på stan en kväll. Väl där så fick vi tillfälle att skjutsa hem hennes kompis också.

* Jag såg hur en dam behövde hjälp med att stuva in grejor i sin bil. Jag hjälpte till förstås och pratade lite med hennes lille son.

* Någon i församlingen behövde få över sex stora paket med förnödenheter från Örebro till Stockholm (för vidarebefordran till Afrika). Jag åtog mig uppdraget och vi lyckades leverera paketen till en terminal på Södermalm när vi ändå skulle till templet.

* Vårt tjänande i templet för egna släktingar kunde också räknas till mina möjligheter att tjäna under december månad.

* Jag snickrade på dotterns rum.

* Jag gjorde mina besök som stödperson i min församling.

* Jag fick möjlighet att välsigna och ge sakramentet hemma hos en medlem som varit borta från kyrkan.

* Inspirerad av vår tidigare profet äldste Howard W. Hunter efterskänkte jag en faktura åt en kund som inte kunde betala.

* Jag ägnade tid åt att komma på lämpliga julklappar till mina närmaste.

* Heltidsmissionärerna kunde vara med på en underbar julafton i vårt hem där de också fick träffa en vän som inte var medlem i vår kyrka.

Min decembermånad tycktes bära med sig en speciell känsla av ljus, vänlighet och tjänande. Är det kanske så att något händer inom oss när vi sträcker ut vår hand? Jag tror i alla fall att det gör en skillnad när vi tjänar med ett medvetet syfte.