Ingvar och Barbro Olsson, tempelpresidentparet för templet i Köpenhamn

Ingvar och Barbro Olsson, det nya tempelpresidentparet för templet i Köpenhamn

Förvåningen var stor för makarna Ingvar och Barbro Olsson när president Henry B. Eyrings sekreterare ringde och ville boka en tid för ett videosamtal. Med all vänlighet och kärlek kallade sedan president Eyring dem att tjäna som tempelpresident och tempelvärdinna i templet i Köpenhamn.

Med övertygelse och lugn vittnar paret Olsson om verkligheten i alla kall som finns i kyrkan. Då de har tjänat i tidigare kall har de båda haft andliga erfarenheter som har stärkt deras vittnesbörd om att det verkligen är Herrens kyrka de får äran att vara en del av. President Olsson har bland annat tjänat som biskop, stavspresident och nu senast som omrädessjuttio.

Den 1 november påbörjade de sitt uppdrag i Danmark och de känner båda en glädje och tacksamhet för uppgiften som de känner kommer förändra deras liv, samt ge dem en möjlighet att tjäna andra på ett sätt som de inte varit med om tidigare. De har båda tjänat som tempeltjänare sedan 1970-talet och känner att de är väl förberedda för uppgiften men samtidigt finns där en förståelse för vikten av ödmjukhet.

”Vi är inte oroliga på något sätt, vi gläds och ser det som en välsignelse.” säger president Olsson. Syster Olsson utvecklar: ”Det är både fantastiskt och väldigt ödmjukande att vi har blivit utvalda att tjäna som tempelpresidentpar. Det är otroligt stort för mig. Men jag känner mig inte orolig för att vi kommer känna oss främmande eller på något sätt inte klara av uppgiften. Med det menar jag inte att förhäva mig utan jag har full tro på att vi kommer få den hjälp vi behöver”. Lugnet kommer inte av tillit till sig själva utan genom tron de har på Herren.

Främsta målet är att bygga upp en vördnadsfull anda och atmosfär. Det ska vara väldigt välkomnande och harmoniskt att besöka templet. En stor del av detta ansvar ligger på de tempeltjänare som befinner sig inom dess väggar. Dessa är människor som president och syster Olsson ser mycket fram emot att verka tillsammans med.

Att få återknyta kontakter med medlemmar och lära känna nya ansikten är något de ser som en stor välsignelse. De har redan fått mail och samtal från medlemmar i tempeldistriktets stavar som gratulerar och önskar dem välgång. Nu ser paret fram emot att vara en del av detta område på heltid de kommande tre åren.

Vad tror ni blir mest givande med detta kall?

”Att få vara tillsammans med medlemmar på några av deras lyckligaste och viktigaste dagar. Att få vara med när de ingår tempelförbund” säger president Olsson.

Syster Olsson instämmer, men lägger även till förväntansfulla känslor av att verka tillsammans med sin man: ”Ingvar och jag har haft många kall tillsammans, men detta kommer att bli annorlunda. Det är inget vi kommer att göra på vår fritid utöver våra vanliga liv. Vi åker till Köpenhamn enbart för det här och jag tror vi kommer få en fantastisk tid tillsammans”.

Mötet med människor på en plats där två världar möts är även det något som lockar. Att få möjlighet att se till individen och försöka förhöja deras tempelupplevelse är en förmån få förunnad. Denna insikt gör uppoffringen att lämna hem och familj i tre år mycket lättare.  Redan från början har samtidigt planer gjorts upp för hur kontakt med familj och vänner ska kunna fungera under den här tiden. Det är inte så långt hem till Stockholm heller så besök åt båda håll kan genomföras vid lämpliga tillfällen säger de båda med ett leende.