Inga Bondesson - En svensk pionjär i kyrkan

Inga_Bondesson
Inga Bondesson. (Foto: Caroline Lindén)

Den 3 maj 1923 föddes Inga i den värmländska glasbruksorten Liljedal. Inga var det yngsta barnet i en skara på fyra. Familjen flyttade senare till Segmon där pappa Karl arbetade på Kyrkbyns sulfitfabrik.

När Inga var 16 år träffade hon Nils på festplatsen i Liljedal. Nu började ett annorlunda liv för Inga eftersom Nils var medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Nils kom från Blekinge där kyrkan fanns organiserad sedan länge och hans farmors mamma hade som den första i släkten döpts i april 1871.

Inga studerade allt hon kunde komma över om kyrkan och undersökte också andra kyrkor för att jämföra deras läror. Det blev en lång process för Inga, men den 25 februari 1947 var hon redo och döptes i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Den 24 mars 1946 vigdes Inga och Nils i Eds kyrka i Värmland. Deras första bostadsort som gifta blev Grums. Här föddes barnen Lennart, Peter och Ingalill.

Efter 11 år i Grums gick flyttlasset till Karlstad där Nils fått en tjänst på Karlstads Mekaniska Werkstad. Detta innebar en stor välsignelse för familjen eftersom församlingen där Nils var grenspresident fanns där. Det hade varit slitsamma år att utan egen bil ta sig de tre milen till kyrkan varje söndag. Nu utökades familjen med det fjärde barnet Karin.

Eftersom Nils reste mycket i sitt arbete fick Inga ta en stor del av hemarbetet.

1971 flyttade familjen till Norrköping. I Norrköping bodde Nils föräldrar och syskon och det blev ett naturligt val att flytta dit när Ingas familj inte längre fanns kvar.

Efter att de varit gifta i 48 år avled Nils 1994.

Tack vare att Inga i dag bor i ett gårdshus hos dottern Karin och hennes man Björn samt med hjälp av hemtjänst kan hon fortfarande, vid 96 års ålder, bo kvar hemma.

Familjen utökas ständigt med fler medlemmar och det som 1946 startade med Inga och Nils har i dag blivit 61 personer.

Bondessons
Ingas söner Lennart och Peter tillsammans med några av sina barnbarn utanför kyrkan i Norrköping. Genom Ingas make Nils är dessa pojkar sjunde generationens medlemmar i kyrkan i Sverige!