Högmarsö i Stockholms skärgård – en del av Sion

Eivor_Larsons
Eivror Larsons, 96 år, medlem i Vendelsö församling. (Foto: Charlotta Hägglund)

Vendelsö församlings äldsta medlem, Eivor Larsons har i sitt hjärta en alldeles speciell plats för Högmarsö. Eivor föddes och växte upp tillsammans med sin syster och sina föräldrar på denna skärgårdsö. Det var hennes mamma Lisa som först blev medlem i kyrkan, efter en lång tid av stark tro och längtan. Kyrkan hade nämligen en stark gren på ön och missionärer som verkade där. Eivors mamma kom i kontakt med kyrkan och fick snabbt ett vittnesbörd och önskan att bli medlem. Hennes man däremot var mer tveksam. Hon respekterade detta och avvaktade därför att döpa sig.

Längtan att bli medlem kvarstod dock och blev till slut så stark att hon bad att ”något skulle hända”, vilket det gjorde, hon blev allvarligt sjuk. Där på sjukhusbädden vädjade hon till sin man, att om hon skulle överleva, att han då skulle samtycka till hennes dop. Hon blev frisk och hennes man åkte direkt till grenspresidenten och meddelade att han inte längre motsatte sig hustruns dop! Eivor och hennes syster fick vänta ytterligare några år men döptes i avskildhet på en öde ö den 12 augusti 1937.

Många medlemmar i grenen (däribland delar av familjen Andersson, äldste Renlunds mammas familj) emigrerade till USA i slutet av 40-talet och i samband med det lades verksamheten ner. Eivors mamma blev då kvar som enda medlemmen på Högmarsö. Men hon glömdes inte bort! Högmarsö och specifikt Lisa fortsatte besökas av både missionpresidentens fru och andra systrar från Hjälpföreningen.

Eivor ser med glädje tillbaka på sin barndom på det vackra och idylliska Högmarsö och minns särskilt familjens roddutflykter på somrarna till olika holmar där de njöt av picknick och bad tillsammans. Hon ser även tillbaka på sitt liv med tacksamhet över sitt medlemskap i kyrkan och kraften i sitt vittnesbörd genom livets gång. Vi i Vendelsö församling är stolta och glada över vår Eivor och alla andra goda medlemmar som härstammar från denna härliga ö. Tänk att ur frukten av en liten men stark gren i Stockholms skärgård kom många år senare en Herrens apostel.