Hur man håller ett äktenskap levande i 50 år

Maj-Lis och Ingvar Karlsson i Umeå firade den 7 augusti 2015 sin 50 åriga bröllopsdag. De var bara 20 år när de träffades i Stockholm, han var från Jokkmokk och hon från Haparanda.

Maj-Lis jobbade på ett kontor men hade ett extrajobb på ett konditori. Bara tre dagar efter att hon börjat där flyttade Ingvar till Stockholm för att gå på polishögskolan. Då var det inte kvällsöppet överallt som nu, så han gick till enda kvällsöppna stället i närheten för att få något ätbart och i kassan stod hon.

Ungefär ett år efter den första träffen gifte de sig i Vuollerims kyrka som var fullsatt för alla var så nyfikna på Ingvars brud. Maj-Lis kände sig blyg och direkt efter vigseln viskade hon till sin nyblivne make: ”Jag går inte ut när alla tittar på oss.” Han sa lugnt och tryggt: ”Jodå, håll i mig så går vi.” Och det har de levt efter sedan dess, i 50 år har de hållit ihop genom glädje och sorg. Två söner och 9 barnbarn har de fått genom åren.

På frågan om hur man håller ett äktenskap varmt och levande så länge svarar Maj-Lis att det är viktigt att tänka på hur vill jag ha det och så behandla den andra på det sättet. Man får ge och ta, men mest ge. Om den andre gör något fel ska man inte göra så stort väsen av det, man ska uppvakta varandra och inte ta varandra för givet. Alla har vi fel och brister men man behöver inte fokusera på det. Det viktiga är att tänka på varför jag gifte mig med den här mannen, och att se till att ta fram de känslorna ofta.

1998 döptes de och blev medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. De tycker inte att det är så stor skillnad på deras liv före och efter att kyrkan kom in i deras liv. ”Vi levde redan ett sådant liv att det inte var så mycket att ändra på, men ena sonen tycker att vi är lite lugnare och tryggare nu”, säger Ingvar.

De har gått genom flera prövningar, bland annat när ett av barnbarnen dog, Maj-Lis har haft cancer och Ingvar har haft en hjärtinfarkt. ”Jag var Hjälpföreningspresident när Ingvar drabbades av infarkten och själv skulle jag inte ha haft styrkan, men jag fick den kraft jag behöver av vår Himmelske Fader”, säger Maj-Lis.

Deras mål är att gå på mission, kanske till templet i Stockholm eller på något annat sätt inom Sverige.