Hur är det att ha en praktikplats vid kyrkans EU-kontor i Bryssel?

En intervju med Rakel Nilsson

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas EU-kontor stöder kyrkans ansträngningar att stärka relationerna till regeringar inom EU.  Kontoret, som har sin bas i Bryssel, inriktar sig på frågor som rör tro, familjen, religions- eller trosfrihet, och går samman med andra kyrkor och organisationer för att främja och säkerställa att alla fritt får utöva sin tro och religion.

Rakel Nilsson, en medlem i kyrkan med en kandidatexamen i internationella relationer från Helsingborg, har nyligen avslutat en praktikplats vid Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas EU-kontor i Bryssel.

Kan du berätta lite om dig själv och varför du bestämde dig för att ansöka om en praktikplats vid EU-kontoret?

Rakel: Jo, som du nämnde har jag en kandidatexamen i internationella relationer, men jag har inte arbetat så mycket inom det området, så när min biskop visade mig den här praktikplatsen tänkte jag att det kunde vara ett bra tillfälle att friska upp mina internationella kunskaper och se om det fortfarande är något jag vill fortsätta med.  Jag har alltid varit intresserad av internationella relationer och interkulturellt samarbete. Det är något mycket tilltalade med att bygga broar mellan olika kulturer, åsikter, synpunkter och tankar. Och att tillbringa några månader i Bryssel lät inte så illa.

Rakel:

Kan du beskriva en vanlig dag på kontoret?

R.: Jag vet inte om man kan säga att det finns någon vanlig dag på det här kontoret. När man är beroende av vad som händer i resten av Bryssel så blir det svårt att ha normala rutiner. Jag gjorde sådant som att besöka de olika kommittéerna i Europaparlamentet, skriva rapporter, förbereda för möten, vara med på evenemang, forska och mycket annat. Ibland gjorde jag allt det där på en och samma dag. Jag tror det är viktigt att vara flexibel i ett kontor som det här eftersom planerna för dagen kan ändras på ett ögonblick, och det tycker jag har varit roligt.

R.:

Du nämnde att du har arbetat med en del projekt. Kan du berätta om dem mer i detalj?

R.: Jag har varit engagerad i många olika projekt. Ett exempel på ett projekt var när jag följde det pågående samtalet i parlamentet med kommissionen och rådet om ett förslag angående inträde i EU för tredjelandsmedborgare. Jag började med att titta på ett dokument på parlamentets webbplats för att se vad som hänt med förslaget. Sedan analyserade jag dokumentet, lyssnade på samtalet i kommittén i parlamentet och kontaktade projektsekreteraren för att få vissa saker förklarade och ta reda på förutsägelserna. Det blir intressant att se vad som händer med förslaget.

R.:

Ett annat exempel på projekt som jag har varit engagerad i är den europeiska plattformen mot religiös intolerans och diskriminering som Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas EU-kontor är en del av. Jag hjälpte till med förberedelserna för en frukost som de höll för assistenter till medlemmar i EU-parlamentet, och jag har varit med på möten med plattformen.

Vilken var höjdpunkten av den här upplevelsen?

R.: Jag tror jag kan säga att det har varit tre höjdpunkter:

R.:

1. Ordföranden och ambassadören för Förenta staternas kommission för internationell religionsfrihet kom för att delta i ett evenemang i europaparlamentet, och vi hade äran att hålla en mottagning till deras ära. Jag hade turen att vara med om det genom att planera och organisera mottagningen, och det var mycket roligt. Det var en utmaning och ett bra tillfälle att växa och lära sig nya saker.

2. Äldste Patrick Kearon i Europas områdespresidentskap kom för att närvara vid toppmötet med religiösa ledare i EU-kommissionen. Jag var delaktig i att förbereda äldste Kearon för mötet. Det var en rolig upplevelse eftersom jag lärde mig en hel del om personerna som var med på mötet och organisationerna de representerade. Men det som gjorde störst intryck var exemplet på tjänande och kristuslik kärlek som äldste Kearon visade. Det ska jag alltid bära med mig.

3. Hela upplevelsen av att vara i Bryssel, en av världens politiska smältdeglar, och att få vara med på möten i europeiska parlamentet, kommissionen vid ambassader för att främja religionsfrihet. En annan höjdpunkt har varit personerna jag har träffat och det jag har lärt mig. Den här upplevelsen har varit ovärderlig och jag ångrar ingenting.

Tack, Rakel!

Om du är engagerad i eftergymnasiala studier, medlem i kyrkan och intresserad av EU-frågor, internationella relationer, religions- och trosfrihet, och vill veta mer om praktikplatser vid EU-kontoret, skriv till EUOffice@ldschurch.org.