Hjälp till att göra släktinformation sökbart på internet

Mellan den 7 augusti till och med den 14 augusti 2015 kommer ett stort indexeringsevent att pågå över hela världen. Man hoppas på att mer än 100 000 volontärer skall indexera minst en bunt var, helst på sitt eget språk. Förra gången var det över 91 000 som deltog.

Att indexera innebär att man med hjälp av ett program läser av och skriver in information från historiska dokument, som t.ex. kyrkoböcker. Genom avskrifterna kan sedan uppgifterna göras sökbara på internet. Det underlättar mycket för den som söker efter sina förfäder.

Alla som är intresserade är välkomna att hjälpa till. Man behöver inte tillhöra Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Ladda ner den bunt du önskar från de som erbjuds. Om du är ovan vid gammal handstil, så tag för Sveriges del ”Stockholmsregistret” som är maskinskrivet. Har du något annat modersmål så kan du givetvis indexera på detta lands buntar.

Klicka HÄR för mer information eller om du vill vara med.

Kompletterande information:
Läs mer om varför vi tycker släktforskning är viktigt.