Glädjen över att vara på mission får deras ansikten att stråla

Både syster Camilla Bomgren och Moa Stigsson har varit ute på mission i drygt ett år. Deras mission heter Temple Square-missionen i Salt Lake City, Utah, USA, och precis som i andra missioner i världen undervisar systrarna dem som de träffar på om Jesu Kristi evangelium och inbjuder dem att lära mer om Frälsaren och hans evangelium. Säkert berörs många av Anden när de besöker de olika besökscentren som finns på Temple Square, av filmen som visas i Joseph Smith Memorial building och av de vackra blomsterplanteringarna. Snart kommer det att finnas ljus på varje gren och hela Temple Square är upplyst under jultiden. Det tar tre månader att sätta upp ljusen och kanske lika lång tid att ta ned dem igen.

Joseph Smith Memorial building

Vari består skillnaden att vara på mission på Temple Square eller i en ”vanlig mission”?  ”Det är väldigt internationellt här”, tycker syster Stigsson, ”här finns kamrater från många olika länder, just för att så många som möjligt ska kunna få undervisning på sitt eget språk här på Temple Square.” Under tre månader av sin mission förflyttas de till en vanlig mission. ”Jag var i Fresnomissionen i Kalifornien”, berättar syster Bomgren, och jag älskade det!”

Det finns ett undervisningscenter dit missionärerna kan fortsätta undervisa online om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. ”Och vi undervisar också via telefon, e-mail och genom att chatta med dem som har hittat vår adress och vårt telefonnummer i kyrkans material och på kyrkans hemsidor. För en tid sedan fick hon tillfälle att tala online med ett par från Stavanger i Norge, som sedan åkte många mil för att besöka kyrkan där. ”Om det finns missionärer i närheten hänvisar vi människorna till dem”, förklarar hon.

På min fråga om det kommer många svenskar hit, berättar syster Stigsson att som missionärer får de prata svenska nästan varje dag. ”Särskilt efter tabernakelkörens framträdande 'Music and Spoken Word' på söndagsmorgnarna. Framträdandet sänds också i TV och därför känner många till att man kan komma och lyssna ”live”.

Någon hemlängtan har inte dessa båda systrar. Ytterligare två svenska systrar finns i Temple Square-missionen – syster Alice Ågren och syster Stephanie Eldenberg, men de tjänade i en annan mission under mitt korta besöka på Temple Square.

När vi talat en stund fylls jag av en stor tacksamhet över att vi har sådana underbara representanter för kyrkan som talar vårt språk, känner vår kultur och brinner av längtan att få dela med sig av sitt vittnesbörd.