Gemensam indexering i Örebro

Måndagen den 21 juli blev en speciell dag för alla som upptäckt hur roligt det är att indexera. Det var den dag då FamilySearch ordnade en världsomfattande aktivitet för att se hur många indexerare och granskare som kunde göra minst en bunt under 24 timmar. Målet var att minst 50 000 skulle indexera eller granska.

Målet nåddes när amerikanarna vaknade till liv och satte igång att indexera. Innan dess hade man i Europa nått 12 000 efter bara fyra timmar. När alla hade räknats var det 66 511 som tog tillfället i akt under detta dygn och visade att med gemensamma krafter kunde man indexera och granska 5,7 miljoner poster (notiser i någon födelse-, vigsel- eller dödbok) på en enda dag!

I Sverige deltog 107 volontärer med att totalt indexera 264 buntar och att granska 122 st.

264 buntar och att granska 122 st.

I Örebro hade Pär Lohman, indexeringsledare i Stockholms stav, tömt det stora matsalsbordet och inbjudit alla intresserade att komma till familjens hem för att indexera tillsammans. Omkring 35 kom och gjorde sin bunt den kvällen.

Över 4 000 registrerar sig som indexerare varje vecka någonstans i världen. Om de väljer att fortsätta beror förstås mycket på hur det går för dem i början. Det är FamilySearch medveten om och därför försöker de hitta lättare projekt.

De svenska kyrkoböckerna hör inte till de mest lättlästa och därför är indexerare och granskare glada för att kunna göra de maskinskrivna registren i Stockholms stads församlingar.

”Även om evenemanget är över”, säger FamilySearch under rubriken FamilySearch Indexering av Sveriges befolkning på Facebook,”vill vi att du fortsätter att indexera och spela en viktig roll för andra människor genom att underlätta för dem att hitta kopplingar till sitt förflutna.”

FamilySearch Indexering av Sveriges befolkning

Vi har många kyrkoböcker bevarade i Norden och vi behöver därför många som hjälper till att indexera och göra dem sökbara på internet. Det är vad indexering handlar om! Man skriver helt enkelt av vad som står på ett uppslag i en kyrkobok – svårare än så är det inte. Känner du att du vill prova, men är lite osäker på hur man ska göra – vänd dig då till din indexeringsledare i staven eller distriktet. Just nu är det följande som har detta ämbete: Umeå distrikt: Ulla-Lena Larsson, Stockholms stav: Pär Lohman, Stockholms södra stav: Lena Lindqvist, Göteborgs stav: Synnöve Nilsson och Malmö stav: Birgitta Wennerlund.

Sven Luthman, som arbetar för FamilySearch i Norden, önskar att indexeringsledarna samarbetar om att lyfta vissa projekt framåt i tiden så att de blir mer lättlästa. ”Om några arbetar på en del och andra på andra projekt tar det lång tid att få ett projekt att komma in på 1800-talet, då ’vanliga svenskar’ kan läsa handstilen. Det behövs samarbete!”

Vikten av indexeringen betonades av första presidentskapet i ett brev till medlemmarna den 29 feb 2012: ”Medlemmarna uppmuntras att delta i FamilySearch indexering som är mycket viktig för släktforskningen och tempeltjänsten.”