Gemensam hjälpverksamhet i Haninge kommun

När det närmar sig jul känner många en iver och entusiasm att sätta i gång med julförberedelser. Köpa julklappar och slå in paket, städa och dekorera hemma, baka och göra godis, gå på luciafirande och julkonserter och mycket, mycket annat gör detta till en hektisk men härlig tid. Många, även personer utan en tro, påverkas av den anda av givmildhet, god vilja att göra gott mot andra som utmärker denna tid på året. Att med tacksamhet fira Jesu födelse till jorden förändrar våra hjärtan och vi får en större motivation att göra gott, inte bara mot den egna familjen eller vänkretsen utan även till andra.

Svenska kyrkan, Haninge pastorat, driver en verksamhet, Kryckan som är en öppen mötesplats för människor i hemlöshet, missbruk eller annan utsatthet. Året runt serveras där frukost, lunch och fika. Man erbjuder även dusch och rena kläder för den som behöver. På Kryckan finns alltid en diakon och en diakoniassistent som inte bara ger praktiskt hjälp utan också möjlighet till samtal om livet.

Församlingarna Handen, Vendelsö och Västerhaninge ligger alla i Haninge kommun och har under åren haft ett gott samarbete med Kryckan och har på olika sätt gett stöd till deras viktiga arbete. Nu kan man kalla det en tradition (det har pågått i ca 5 år) att våra församlingar står för all mat som ska serveras på julbordet för deras besökare. Varje år under november får vi en ”önskelista” från dem på mat som vi kan skänka. Hjälpföreningens presidenter i de tre församlingarna delar upp listan församlingsvis och inbjuder sedan medlemmarna att bidra. Även äldstekvorumet engageras i detta. Det är lika överraskande och glädjande varje år hur snabbt listan fylls – många har en önskan att hjälpa till! Församlingsvis levererar vi sedan allt på ett bestämt datum till Kryckan. Just det momentet, att vara på plats och se tacksamheten och värmen när allt överlämnas önskar jag att alla fick uppleva.

Det görs så mycket gott runt om kring oss och vi kan inspireras av andra i deras omsorg om behövande. Att hitta bra samarbetsformer i sådana sammanhang skapar gemenskap och kraft. Vi känner stor tacksamhet över detta välfungerande samarbete med Kryckan.