Från Stöde till Kalifornien via Family Search

Nyberg
Ann-Christine Nyberg, Lunds församling

Först när jag blev myndig kunde jag bli medlem i Jesu Kristi kyrka av Sista Dagars Heliga. Då, vid arton års ålder, började jag släktforska. Detta arbete har alltid berikat mig mycket. Jag är tacksam för att kyrkan lagt ner så mycket kraft och resurser på att tillgängliggöra de historiska arkiven för alla.

Ibland har det hänt väldigt mycket i min släktforskning och jag har fått mycket hjälp och ledning. Periodvis har det stått mer stilla. Det senaste året har det inte funnits tid över för släktforskning.

På stavskonferensen hösten 2019 talade vår stavspresident Tony Clark om hur han hade känt samhörighet och kontakt med en person i sin släkt som hade gått före och som han inte hade träffat. Det han sa berörde mig starkt och jag förstod att det fanns något för mig att göra i min forskning.

Det kändes spännande att få klarhet i vad det var som jag skulle kunna få fram när jag gick in på FamilySearch. Jag hade ingen aning om i vilken ände jag skulle börja, men jag kände efter en liten stund att jag skulle börja med min farmors fars sida. Jag tittade vidare på vart och ett av hans syskon. Alla var födda på en gård i en by som heter Stöde, fyra mil väster om Sundsvall. I samma hus bodde även jag själv under mina fjorton första år.

Jag upptäckte att en av min farmors fars systrar, hennes man och två barn, hade emigrerat till USA i början på 1900-talet, och att de hade kommit till Salt Lake City, Utah. Detta var en ny och spännande upptäckt. Därefter började jag kontakta de personer som skrivit in uppgifter om dessa mina utvandrade släktingar. Jag skrev till dem via FamilySearch Message. Det kändes mycket speciellt att få kontakt med så många nu levande släktingar. De uttryckte också sin stora glädje över att få kontakt med en släkting från Sverige.

Särskilt bra kontakt fick jag med min släkting Danica Nelson. Hon bor söder om San Diego i Kalifornien tillsammans med sin man Zack och deras fyra barn. Hon berättade att hon och hennes man träffades i high school, att hon har gått på kyrkans universitet Brigham Young University och att de gifte sig i templet i Los Angeles. Danica skickade ett härligt kort på sin familj till jul.

Genom Danica har jag även fått kontakt med hennes svärfar, som liksom jag har rötter i Danmark. Han och hans hustru håller som bäst på att avsluta sin tid som missionärer i Ohio, och vi har bestämt att senare ”samköra” våra danska förfäder.

Jag har hittat flera andra förfäder som emigrerade, både på min mors och fars sida. Även dessa har efterkommande som är medlemmar i kyrkan. Ett omfattande arbete i templet har gjorts för flera hundra släktingar. Den släkting som tidigast anslöt sig till kyrkan döptes redan 1889. Och jag som alltid har trott att jag var ensam medlem i kyrkan i min släkt!

Dessa händelser har blivit en riktig broöppnare för mig.  Nu har jag kunnat konstatera att jag har en mängd levande släktingar i USA, och att många av dem är medlemmar i kyrkan.

FamilySearch är ett fantastiskt släktforskningsprogram som växer och utvecklas hela tiden. Det känns så bra att vi arbetar tillsammans från olika håll. Det är verkligen ett stort och förunderligt verk som sker och jag känner att jag är en del av det.