Förberedelse för att höra apostlar och profeter

Preparing to hear Apostles and Prophets
Elder Joep Boom, Netherlands
Elder Joep Boom, Netherlands Area Seventy, Europe Central Area

I vår multikulturella familj firar vi alla brittiska, irländska och nederländska helger riktigt ordentligt. Min fru Kirsty älskar att lägga sin själ i dekorationer och traditionella maträtter vid Halloween, Sinterklaas, julen och så mycket mera, och våra barn och deras vänner älskade det!

En kväll pratade Kirsty och jag om hur vi kunde skapa en liknande upplevelse för våra barn under generalkonferensen. Vi bestämde oss för att introducera hembakade croissanter med skinka och ost som den utvalda maten under generalkonferensen. Vi förberedde färgläggningspapper med evangelieämnen och ordlekar som skulle hjälpa dem att engagera sig i konferenstal. På morgonen vid konferensen skulle vi klä oss i våra bästa söndagskläder. Men vi hade också massor av kuddar och mysiga filtar som barnen kunde bygga kuddborgar och tält av så att de kände sig trygga och älskade. Vi tyckte om att titta på konferensen som familj och njöt av de inspirerade budskapen från kyrkans ledare medan doften av nybakade croissanter fyllde vår hem. De yngre barnen fick mycket beröm för att de satt stilla under ett konferensmöte, medan vi väntade oss lite mer av våra äldre barn allt eftersom tiden gick. Spänningen inför generalkonferensen gav oss så mycket glädje. Nu är vi mor- och farföräldrar, och vi älskar att få bilder på sociala medier av våra barnbarn när de har en liknande upplevelse av konferensen.

King Benjamin

När vi läser om kung Benjamins tal och hur folket förberedde sig för att höra hans ord(1) kan vi lära oss åtminstone tre mycket viktiga saker. För det första skickades en inbjudan över hela landet, på ungefär samma sätt som en inbjudan ges till oss att komma och lyssna på våra ledare i kyrkan i dag. Vi kanske frågar oss: Hur ser jag till att hjälpa till med att sprida den här inbjudan till alla medlemmar i min församling och även till mina grannar och vänner som inte är medlemmar? För det andra läser vi att man samlades. I dag kanske vi samlas som familjer eller grupper i våra hem eller möteshus. Herren har sagt: ”För där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem.”(2) Det finns stor styrka i att ofta komma tillsammans.(3) Och för det tredje hade de samlats runt templet och placerat sig så att de kunde höra frälsningens ord. Jag föreslår att vi försöker göra detsamma. Templet är den plats där himlen och jorden möts, det är en tillflykt undan de stormar som rasar i världen vi bor i och där vi kan ställa in våra hjärtan och sinnen på det som är av evig vikt. Närvaro i Herrens hus och engagemang i släktforskningsarbetet är ett underbart sätt att förbereda våra hjärtan och sinnen för att vara mer på rätt andlig våglängd för att ta emot Guds ord genom hans tjänares mun.(4) Äldste Robert D. Hales sa: ”Jag lovar er i hans namn att om ni ber med uppriktig önskan att höra er himmelske Faders röst i budskapen under den här konferensen, ska ni upptäcka att han har talat till er för att hjälpa er, stärka er och leda er hem till
hans närhet.”(5)

Jag vittnar om att detta är sant. När vi förbereder oss i tacksamhet och i glädjerik spänning, och ställer in våra hjärtan så att Herren kan ta dem och besegla dem till sina gårdar där ovan(6) kan generalkonferensen bli några av de finaste tiderna på året. Ja, ett oförglömligt tillfälle att samlas med släkt och vänner och att känna oss priviligierade att få höra från vår profet, våra apostlar samt andra generalauktoriteter som förbereder inspirerade budskap för att vara till välsignelse i våra liv. Det blir ett underbart, livsförändrande firande då vi får ta emot personlig andlig vägledning och stärka vår tro på Herren Jesus Kristus.

(1) Mosiah 2:1, 5–6
(2) Matteus 18:20
(3) Moroni 6:5
(4) L&F 1:38